Je kan in de tram of bus al uitchecken zo gauw je de laatste halte voorbij bent. Je hoeft niet te wachten totdat je daadwerkelijk uitstapt.
Ik maak er een gewoonte van, uit te checken zo gauw ik op het stopknopje druk. Ik loop alvast naar de uitgang en check dan uit.
Dat kan je dan ook rustiger doen, en niet even snel terwijl je uitstapt en er 10 mensen tegen je aan duwen die ook naar buiten willen... Je kan dan ook rustig kijken wat je rit gekost heeft en hoeveel er nog op je kaart staat.

Dus mijn advies: uitchecken voor je uitstapt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

pak je pasje alvast uit je tas/portemonnee als je bijna bij je eindstation bent dan heb je hem in je hand en kun je hem meteen gebruiken zodra je bij de automaat bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Je chipkaart niet wegstoppen als je in de bus gaat zitten, maar in je hand houden tot je uitcheckt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de beste manier. Je kunt hem namelijk ook vergeten eerder uit je tas te pakken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe het ook altijd zo.
alleen zit ik dan meer dan een half uur met dat ding in mijn hand
Luisteren naar de vrouwenstem die om de zoveel minuten roept: "Heeft u een OV-chipkaart? Vergeet dan niet uit te checken!". Conducteur roept dit meestal ook wel om.

Anders, pasje vasthouden als je bijna bij je eindbestemming bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag; ik heb er nog geen ervaring mee, maar heb er wel al eens over nagedacht. Misschien is de beste manier om het nooit meer te vergeten, het één keer fout te laten gaan. Je baalt dan zo, van de boete (4 Euro in de bus?) dat je het nooit meer vergeet. Zo is het mij ook vergaan, toen ik een boete kreeg omdat ik mijn autogordels niet aan had. Door die boete vergeet ik het nooit meer.
Overigens is dit denk ik een probleem van tijdelijke aard.
Het zal een ingesleten gewoonte worden. We vergeten ook niet onze tanden te poetsen 's morgens of de autoportieren af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk zie je aan andere mensen dat je wel moet uitchecken omdat bijna iedereen het doet dat het een gewoonte word. hier in amsterdam leren sommigen het nooit blijven net zolang wachten totdat er iemand uitcheckt en er dan snel achter lopen. blijkbaar is zwart rijden nog even gemakkelijk als vroeger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe gaat het dan bij inchecken? Ik snap t niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt dus bij de poortjes een grijze plaat waar zo'n afgebeelde chipkaart op staat daar leg je je chipkaart oop of houdt hem erlangs dan gaat de poort open en kan je naar binnen als je dan op een ander station naar buiten wil doe je idem dito met het pasje maar dan aan de andere kant van het poortje dat is dan uitchecken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij inchecken lopen de zwartrijders ook snel achter een ander aan door het poortje, of eentje checkt in en zijn vrienden lopen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is wat ik bedoel is nog even gemakkelijk als vroeger. als je goed leest in mijn antwoord staat precies wat jij zegt bij mij. er snel achter lopen.
In de bus houd ik de OV-chipkaart in mijn hand (vaak maar 5 tot 10 min) en in de trein stop ik mijn portemonnee in mijn broekzak aan de voorkant ipv mijn jas of tas, daardoor voel ik de portemonnee zitten en denk ik eraan om uit te checken.

Werkt bij mij tot nu toe feilloos, nog niet 1 x vergeten uit te checken gelukkig!

Ook komen er op meer en meer stations poortjes, zoals op Leiden Centraal en A'dam Bijlmer Arena, de poortjes staan open, maar je kan het niet vergeten, anders ben je voor de OV-chipkaart:

[ ] geschikt
[X] ongeschikt

;-).

Op den duur went het gebruik ervan merk ik, moet een gewoonte worden. Ik reis naar redelijk veel verschillende stations en weet inmiddels de poortjes de staan. Heb mijn looproute erop aangepast.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas een beetje 'the secret' toe en wees vooral positief in je uitspraak.
Door tegen jezelf te zeggen: "Strakjes uit-chippen, ik herinnert me het als het moment daar is."

Laat het dan maar los, je hebt voor jezelf een innerlijke wekker gezet.
Dit kan je nog even versterken door je te visualiseren dat je vanaf je plaats opstaat en je naar de deur toe loopt en dan de automaat in je beeld komt... O ja...
Dan heb je het moment en de plek geprogrammeerd.

---

Je zegt nu: niet vergeten, dus de aandacht op het negatieve en het vergeten. De hele rit kan op die manier een afstraffing zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gwn het pasje in de hand houden tot je op het treinstation bent waar je uit moet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij nog niet overkomen, je ziet toch een in en uit check automaat ? Soms moet je nog wel op bepaalde stations zoeken waar de uitcheck staat. Ik hou het pasje gewoon in m'n jaszak tijdens de rit en dan uit checken en dan weer terug in me knip.