Door wat voor een vloeistof kleurt de stempelinkt op een strippenkaart van rood naar blauw

Ik zie altijd dat de stempel op mijn strippenkaart in enkele ogenblikken veranderd van rood naar blauw. Door welke vloeistof wordt dit gedaan??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die vloeistof voorkomt dat er fraude met de strippenkaarten worden gepleegd
als men bekend zou maken welke vloeistof het is gaan de slimmerikken zoeken met welk middel het eraf gehaald kan worden zonder de strippenkaart aan te tasten
bij ons leggen de mensen de buskaartjes in de zon die inkt word er door verbleekt en kan je de kaartjes weer opnieuw gebruiken ..misschien een tip!
anneliez
13 jaar geleden
waarschijnlijk gewoon een zuur-base reactie.
stofje dat rood kleurt in contact met zuur, en blauw in contact met loog.
Kun je ook zien bij rode kool, als je daar azijn bij doet wordt hij roder

Antwoorden (2)

waarschijnlijk gewoon een zuur-base reactie.
stofje dat rood kleurt in contact met zuur, en blauw in contact met loog.
Kun je ook zien bij rode kool, als je daar azijn bij doet wordt hij roder
13 jaar geleden
Het is een combi van kaart en inkt.
De inkt zal op gewoon papier niet verkleuren. (herkenning valse kaart) maar op echte wel.
De inkt reageert dus op de drukinkt op de strippenkaart