waarom rijden er bussen en trams?

zou het niet gewoon veel praktischer zijn om bijvoorbeeld alléén bussen, of alléén trams te laten rijden? waarom beide?

Weet jij het antwoord?

/2500

Meestal rij je met de tram veel verder dan met een bus. (Kan ook met een bus hoor) Met een bus rij je meestal een kleiner stuk dan met een tram.

Een tram is meer bedoeld als massa vervoer over een grote afstand. De bus kan op meerde plaatsen komen en is daarom meer bedoeld om de wijken te bedienen.

een tram rijdt ook onder de grond soms,.. dat maakt het (soms) gemakkelijker op vlak van verkeersellendes te vermijden..

Omgeslagen per persoon is de tram goedkoper in gebruik en kan ook méér personen vervoeren dan een bus. Maar dan moet die tram ook wel goed gebruikt worden en veel rijden (druk schema). Een bus stelt wat dat betreft veel minder eisen om te renderen en is in aanschaf goedkoper. Vandaar dat afhankelijk van de karakteristieken van het traject in het ene geval voor de bus wordt gekozen (vaak landelijk) en in het andere geval voor de tram (stedelijk) met alle varianten daartussen.

Een tram+rails is duurder om aan te schaffen dan een bus. Meestal is de bus daarom de betere keuze. Maar bij veel kilometers en veel personen is de tram weer goedkoper in gebruik. Dan is op de langere termijn een tram het beste antwoord.

Aanleg van tramlijn vraagt nogal wat energie en aanpassingen aan de infrastructuur. Zijn ook behoorlijke kosten meegemoeid. In een tram passen meer mensen dan in een gelede bus. Bovendien zorgde de tram voor minder luchtvervuiling. Zorgde, want met de komst van bussen, die rijden op aardgas, is dat verleden tijd. Nadeel van de tram is, dat als het spoor geblokkeerd is, bijv door een ongeluk de tram niet verder kan. Een bus kan nog afwijken van zijn normale route door een bochtje om te rijden. Dat gemeenten bestaande tramlijnen laat liggen kan ik begrijpen. Dat sommige gemeenten echter nieuwe tramlijnen willen aanleggen, of zoals in de gemeente Groningen, zelfs de tram helemaal opnieuw willen invoeren, kan ik niet begrijpen.

Vroeger reden er alleen maar treinen en trams, ook de kleinste dorpjes hadden een tramverbinding. Na de jaren '30 en '40 zijn veel tramverbindingen opgeheven, omdat de bus toen een veel rendabeler alternatief was. Alleen in grote steden, waar de tram rendabel kon blijven, is deze gebleven. Ook middelgrote steden als Arnhem hebben langer nog een tram gehad, maar uiteindelijk is deze ook opgeheven. Nu rijden er alleen trams in de regio Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Er waren dus eerder trams dan bussen, de bussen hebben de vorige een inhaalslag gemaakt. Het grote voordeel van een bus is, dat deze de infrastructuur met ander wegverkeer deelt, in tegenstelling tot een tram. Toegevoegd na 30 seconden: de vorige een inhaalslag = de vorige eeuw een inhaalslag

Trams kunnen ook rijden in delen van het centrum van de stad waar andere verkeer niet mag komen ( voetgangers gebieden , stationsplein) . Verder zijn trams over het algemeen comfortabeler ( niet het gehobbel en geschud van bus) . En trams kunnen gemonitord worden door de verkeersleiding waardoor er een aankomst tijd / vertraging op de borden kan worden getoond ( nieuwe LED borden met actuele informatie ) . Maar vooral : trams rijden vaak op aparte trambanen waardoor ze vrij van het andere verkeer kunnen rijden. Ze krijgen meestal ook voorrang bij stoplichten. Dat maakt trams over het algemeen betrouwbaarder dan bussen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100