Kan je vanaf Juni wel vanuit Rotterdam direct naar London met de Eurostar?

Ik las dat er gedoe is vanaf juni 2024, ze moeten in Amsterdam iets maken en nu moet je dus grenscontrole doen in Brussel, maar ik lees het dus alleen over Amsterdam. Gaat vanaf Rotterdam centraal wel gewoon de Eurostar naar London?

3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
Ja de grenscontrole vindt dan in rotterdam plaats
Inekez1
3 maanden geleden
Nee, de controle vindt dan niet in Rotterdam plaats. Zowel uit A'dam als uit R'dam reis je eerst (zonder controle) naar Brussel. In Brussel is de controle en daarna reis je door naar Londen. https://www.treinenweb.nl/nieuws/10309/vanaf-juni-2024-zes-maanden-geen-eurostar-naar-londen.html

Antwoorden (1)

Nee, vanaf juni 2024 rijden er een half jaar lang geen Eurostar treinen rechtstreeks vanuit Nederland naar Londen.

Je kunt zowel uit Amsterdam als Rotterdam met de Eurostar naar Brussel. In Brussel heb je dan 1,5 uur overstaptijd, waarin ook de paspoort / douane controle plaatsvindt. Daarna ga je met de Eurostar verder naar Londen.

Je bent niet 1,5 uur langer onderweg, want de rechtstreekse lijn stond in Brussel ook altijd al een half uur stil. En omdat je nu geen extra controle hebt voor je in A'dam of R'dam kunt instappen, hoef je daar niet zo ver van tevoren aanwezig te zijn. Alles bij elkaar ben je nauwelijks langer onderweg, je hebt alleen in Brussel een onderbreking van de reis, waar je dus de trein uit moet, grenscontrole door en de trein weer in met je bagage.

Het heeft allemaal te maken met werkzaamheden in Amsterdam, waardoor daar geen ruimte beschikbaar is om de grenscontroles uit te voeren. In Rotterdam is alleen ruimte voor de max 150 reizigers die daar normaal gesproken instappen, geen ruimte om ook nog extra reizigers uit Amsterdam te gaan controleren. Eurostar wil niet rijden vanaf Rotterdam naar Londen, omdat het dan heel veel reizigers mist die Amsterdam als startpunt of bestemming hebben.
3 maanden geleden