Moet je met de ov chipkaart ook nog een treinkaartje kopen?

Je hebt een OV chipkaart waar je voldoende saldo op hebt gezet. Moet je dan alsnog een kaartje halen bij zo'n treinkaartjes automaat met je chipkaart? Of kun je gewoon met je chipkaart instappen in de trein en aan de conducteur laten scannen?

een jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Nee, je scant je OV kaart door hem voor het poortje te houden. Als je uitstapt houdt je hem weer voor een poortje, dan wordt je reis van je saldo afgeschreven. Dat moet je doen VOOR je in de trein stapt, anders kun je een boete krijgen!
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Het hangt af van de reis die je wilt maken of je wel of niet een kaartje moet 'kopen'. In principe kun je de OV kaart voor het poortje houden en is dat voldoende. Maar wil je bijvoorbeeld een dag onbeperkt reizen (of een dag 'gratis reizen') dan kun je een kaartje hiervoor 'kopen' in de automaat.
ronron1212
een jaar geleden
Met een ov kaart kan je gewoon de hele dag reizen . Een dag gratis reizen en dan een kaartje kopen is dat dan gratis???? @SentWierda
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. Ja, dat kan. Als je het juiste abonnement hebt (met gratis reisdagen), dan kun je bij de automaat registreren dat je op een bepaalde dag gratis kunt reizen.
ronron1212
een jaar geleden
Dat doe je dan direct bij het ingebruik nemen van de kaart of voegt dat naderhand toe @SentWierda