word het gehele openbaar vervoer in Nederland ooit gratis?

In het land Luxemburg is het gelukkig wel gratis maar in Nederland investeert de overheid het niet

2 jaar geleden
1.8K
ronron1212
2 jaar geleden
Gratis nooit er wordt nu wel veel subsidie gegeven. Als het gratis zou worden gaan de belastingen omhoog.
SingingCoyote13
2 jaar geleden
ja dit is kletspraat sorry. want als ze het hele ov gratis gaan lopen maken dan krijg je echt torenhoge belastingen om dit te compenseren. het geld hiervoor en dat is echt heel erg veel moet toch ergens vandaan komen. en denk eens aan de mensen die dan gewoon voor de lol een dagje met de bus en tram gaan en iedereen die die paar haltes niet wil lopen en eventjes de bus of tram pikt. hoe vol denk je dat die trams en bussen dan wel niet worden ? en zeker nu al in de binnesteden tijdens spitsuren kunnen ze al bijna vanwege de extra kosten en manschappen geen extra trams en bussen erbij opnemen in de dienstregeling. bij mij om de hoek in de binnestad zijn er al tijdens spitsuren het maximale aantal trams per uur (dat is ongeveer per tramlijn elke 5 minuten een).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Gratis bestaat niet, ingeval van gratis dan betaal je het via de belasting.
goev
een jaar geleden
"ja dit is kletspraat sorry. want als ze het hele ov gratis gaan lopen maken dan krijg je echt torenhoge belastingen om dit te compenseren." Zou iemand dat kunnen nagaan? Hoeveel moeten de belastingen daadwerkelijk omhoog om al het ov gratis te maken? En ja, dat mensen dan 'plezierritjes' gaan maken lijkt me logisch. Ze hebben hier immers al voor betaald (via de belastingen.)
Marten
een jaar geleden
Hopelijk wel. Het bespaart enorm. Je hebt geen conducteurs meer nodig. Nu zijn ze al overbodig, want ik wordt nooit gecontroleerd. Ze sluiten zichzelf altijd ergens op. Ik denk een half jaar geleden dat de NS heeft bepaald dat bij problemen die reizigers onderling hebben, zoals reizigers die worden lastiggevallen, de reizigers dat zelf maar moeten oplossen. Een conducteur hoeft zich daar niet mee te bemoeien. Er zijn dan ook geen zwartrijders meer. Er is geen OV-chip kaart meer nodig. Ook zo'n miljoenen verslindend project waar talloze mensen aan werken. Trouwens alle kaartjes en soorten kaarten en abonnementen kunnen vervallen. Ik denk dat in het begin er veel mensen gebruik van gaan maken. Maar na een tijdje zal het zich stabiliseren. Waarschijnlijk neemt de druk op de autowegen flink af, dus weinig of geen fileleed meer en geen onnodige uitstoot van uitlaatgassen in de lucht. En waarom moet er winst gemaakt worden? Als het OV weer compleet in handen is van de staat hoeft dat ...

Antwoorden (1)

Als er een meerderheid van de Tweede Kamer voor zo'n voorstel is, dan zal het hele openbare vervoer in Nederland gratis worden. Dat is echter nog nooit gebeurd. GroenLinks en andere 'groene' partijen hebben hiervoor in het verleden wel voorstellen gedaan, met name in hun verkiezingsprogramma's, maar het is nooit in de praktijk uitgevoerd.

De reden hiervoor is over het algemeen dat veel mensen verwachten dat het te duur zal zijn en ongewenste effecten zal hebben. Zo zal het aantal 'plezierritjes' waarschijnlijk toenemen. Toen de Nederlandse studenten gratis* mochten gaan reizen met het openbaar vervoer, schrok men van de toename van het aantal reizen door studenten. Daarna werd besloten dat studenten moesten gaan kiezen tussen vrij reizen doordeweeks of vrij reizen in het weekend. Het gratis reizen werd dus snel ingeperkt vanwege de onverwacht hoge kosten.

Een meerderheid vóór gratis openbaar vervoer in is de Nederlandse nationale politiek niet te verwachten.

Zie voor meer informatie over de OV-studentenkaart: https://nl.wikipedia.org/wiki/Studentenreisproduct.

* Het reizen voor de studenten was overigens niet helemaal gratis, want tegelijk met de invoering van de OV-studentenkaart werd de hoogte van de basisbeurs voor hen verlaagd.