Wat veroorzaakt de knal bij het openen van de treindeuren?

Wanneer de trein is gestopt en je op de knop drukt om de deuren te openen, hoor je eerst even wat gesis, dan een luide knal, en dan openen de deuren zich.

Wat veroorzaakt die knal?

Deze knal treedt niet op bij dubbeldekkers die van die brede schuifdeuren hebben, maar wel bij alle andere soorten treinen.

Cryofiel
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag. + Heb ik mij ook wel eens afgevraagd.

Het beste antwoord

De deuren zijn geborgd tijdens het rijden. Die borging wordt er uitgetrokken, en de deuren krijgen mer ruimte waardoor ze aan de scharnieren gaan hangen. Dat ontgrendelen hoor je als een 'knal'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is dat de ontgrendeling van de deuren die op luchtdruk werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
De implosie van de deuren die uit hun vacuüm worden getrokken.
Net zoals het kraken van je gewrichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga een gok doen hoor.

Jammergenoeg weet ik geen terminologie te vinden bij de principes, maar ik denk dat dit aan de hand is:

Omdat het volgens mij inderdaad niet optreedt bij de schuifdeuren, vermoed ik dat de rubbers van de draaideuren over een drukpunt heen gescharnierd moeten worden.

Als de deuren sluiten zullen de rubbers op het allerlaatst waarschijnlijk onder grote druk tegen elkaar aangedrukt worden. Dit geeft bij het openen denk ik zo'n grote weerstand, die overwonnen moet worden, dat het met een 'knal' opengaat.

Voor diegenen die (begrijpelijk) redeneren dat dit dan zou moeten leiden tot een ongecontroleerd openspringen van de deuren:
Ik vermoed dat het hydraulische systeem dusdanig gecontroleerd kan functioneren (tandwiel mechanisme, o.i.d.), dat dit niet leidt tot het ongecontroleerd openspringen van de deuren, nadat de weerstand overwonnen is.

My two cents.

Toegevoegd na 43 minuten:
Mijn opmerking over een hydraulisch systeem is waarschijnlijk compleet misplaatst trouwens. Volgens mij werkt het draaimechanisme van die deuren helemaal niet met hydrauliek (of zelfs niet met pneumatiek). Waarschijnlijk is het gewoon een elektromotor o.i.d. die een tandwielsysteem aanstuurt.

Hoe dan ook, voor het principe dat ik uit probeer te leggen niet heel relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt doordat er bij het openen een stoot luchtdruk op het open-en-sluitmechaniek van de deuren wordt gezet. Vergelijk het met het klappen van een ballon, dat veroorzaakt ook een luchtstoot en dus een knal.