Waarom mogen OV Controleurs gewoon zonder masker op lopen in trams?

zat vanochtend in de tram (HTM den haag) met masker op natuurlijk. en meermalen zag ik controleurs ZONDER een masker op in de trams rondlopen en ook op haltes en ik heb dit vaker gezien. waarom doen zij geen masker op al is het maar voor hun eigen veiligheid ? (ze hielden ook geen afstand tot elkaar moet ik ook nog opmerken) terwijl de reizigers dit WEL verplicht zijn op straffe van een bekeuring.

1.7K
SimonV
3 jaar geleden
“Voor hun eigen veiligheid:” ze worden niet beschermd door het mondkapje. Een mondkapje draag je om anderen minder gemakkelijk te besmetten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes
SentWierda
3 jaar geleden
Vraag aan SingingCoyote13: zijn er boetes uitgedeeld door de OV-controleurs? Het schijnt dat geen boetes kunnen worden uitgedeeld en dat het dragen van mondkapjes valt onder "eigen verantwoordelijkheid" van de reiziger. Want: er is geen bevoegdheid bekeuringen uit te schrijven. Dus: vele reizigers dragen geen mondkapje. In Duitsland heet dat Maskenmuffel (mondkapjeweigeraar).
Bron: www.voorbeterov.nl/goedemaandagmorgen
Column van 3 augustus 2020 van Rikus Spithorst: Conducteur voor spek en bonen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda, Dat de handhavers in het openbaar vervoer niet de bevoegdheid hebben boetes uit te schrijven is niet waar. Dat hebben zij wel degelijk.
Zou het niet verstandiger zijn om bij het plaatsen van columns van Rikus Spithorst te vermelden dat het niet om de werkelijkheid gaat maar om satire.
Rikus Spithorst, vaak onder het pseudoniem DriekOplopers moest weer uitleggen dat zijn column in de Volkskrant van 3 augustus 2020 niet de werkelijkheid beschrijft maar satire.
http://voorbeterov.nl/goedemaandagmorgen
De toezichthoudende Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) van alle vervoerbedrijven hebben de handhavende bevoegdheden gekregen ten aanzien van Covid-19 bepalingen. Daardoor zijn zij bevoegd om instructies te geven, die opgevolgd moeten worden en kunnen boetes opleggen.
Dat de handhavers hier niet aan mee willen werken is een handvat om de uitrusting van wapenstok, pepperspray en een verbinding met C2000 af te dwingen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sedert vandaag wordt bv in Düsseldorf voor Maskenmuffel (het niet dragen van het juiste, of geen mondmaskertje) een hogere boete opgelegd. In de Freistaat Bayern is de boete zelfs 150 euro. Met de kans ook de trein uitgezet te worden.
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. Rikus Spithorst is een columnist. Een columnist die op de bres staat voor het openbaar vervoer - zoals weinig anderen.
Satire bedrijven is een andere tak van sport. Zijn column als satire beschouwen, doet afbreuk aan zijn activiteiten.

Antwoorden (2)

Medewerkers in het openbaar vervoer moeten een mondkapje dragen. Daarbij mogen zij ook een spatscherm (gelaatscherm) dragen.
Alleen als er gezorgd wordt voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur of controleurs tussen de reizigers is een gelaatsscherm (spatscherm) of mondkapje niet verplicht voor de chauffeur of controleurs in het openbaar vervoer.
De afspraken over de richtlijnen voor de controleurs in het openbaar vervoer zijn gemaakt tussen de Rijksoverheid en de vervoerder.
Als een reizigers constateren dat de controleurs geen mondkapje dragen en geen 1,5 meter afstand houden tot elkaar hoeven zij (de reizigers) niets te doen.
De reiziger zelf dient de richtlijnen betreffende het openbaar vervoer op te volgen.
Moet zijn: als reizigers constateren
Toegevoegd op 20 augustus 2020 11:47: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Wat wordt bedoeld met: "hoeven zij (de reizigers) niets te doen"?
Betekent het dat reizigers er niets van mogen zeggen?
Of betekent het dat reizigers niet hoeven te reageren op hetgeen de mondkaploze controleur tegen hen zegt?
Mag een reiziger een foto maken van een controleur zonder mondkapje?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De reiziger moet zich onthouden van commentaar aangezien deze niet op de hoogte is van de afspraken over de richtlijnen. Deze kunnen aanvullende bepalingen hebben.
Het betekent ook: let maar op uzelf, dan hebt u het al druk genoeg.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda, het lijkt mij onverstandig hier het wel of niet mogen maken van foto's van controleurs of van wie dan ook in het openbaar vervoer te bespreken.
In de semi-openbare ruimtes zoals stations, treinen, de trams bepalen de exploitanten of er gefotografeerd mag worden. De NS of ProRail dus bijvoorbeeld.
De privacy van álle reizigers, ook van controleurs waarvan men dénkt dat zij een Corona-regel overtreden, dient gerespecteerd te worden.
Amadea
3 jaar geleden
Toch is er al eens een buschauffeur ontslagen nadat een reiziger had gefilmd hoe hij achter het stuur had zitten appen. Of is dat geval zodanig ernstiger dat het hierbij wél mocht? In beide gevallen kunnen mensenlevens op het spel staan...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea, je hebt een punt, maar het ging over telefoongebruik achter het stuur, dat is een algemeen verbod. Hier kan geen discussie zijn over eventuele uitzonderingen tussen personeel en vervoerder.
De chauffeur is niet ontslagen nav het filmpje op Dumpert (buschauffeur was onherkenbaar). De buschauffeur voelde nattigheid en heeft zichzelf gemeld bij zijn teamleider, ontslag volgde.
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. Wat foto's maken betreft ligt het genuanceerder. NS en ProRail hebben niets te zeggen over foto's maken in treinen.. Fotograferen zonder toestemming in treinen mag - en gebeurt ook massaal..
Zie: https://gertjanhermus.nl/mag-je-fotograferen-op-stations-en-in-treinen/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda, de blog van een hobbyfotograaf nog maar eens goed lezen en niet alleen eruit citeren wat je uitkomt.
Het is niet verstandig om hier te bespreken of fotograferen in de metro/trein is toegestaan, waarbij je reizigers op een discutabel idee brengt.
Trouwens daar gaat de vraag niet over.
Hier laat ik het bij
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. Een hobbyfotograaf? Een professionele fotograaf met 35 jaar ervaring verdient toch wat meer eer....
Uiteraard is fotograferen in een trein of metro toegestaan - en het gebeurt dan ook veel. Wel eens gehoord over een boete hiervoor? Veel coronanieuws berust zelfs op gebeurtenissen zoals deze die het daglicht niet kunnen verdragen Waardoor bijvoorbeeld talrijke bedrijven (tijdelijk) kunnen worden gesloten.
Dat mogen ze niet. De huidige regels: "Medewerkers in het openbaar vervoer moeten een mondkapje dragen. Daarbij mogen zij ook een spatscherm (gelaatscherm) dragen. Werkt de medewerker in een afgesloten cabine? Of is er gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur en reizigers? Dan is een mondkapje of gelaatscherm (spatscherm) niet verplicht." Aldus de huidige regels van de Rijksoverheid (zie de verwijzing in de reactie van SimonV).
Met andere woorden: OV-controleurs moeten tijdens hun werk een mondkapje dragen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
- Ov-controleurs hoeven niet altijd tijdens hun werk een mondkap dragen.
Er kunnen in de richtlijnen tussen overheid en openbaar vervoer en de adviezen van het RIVM aanvullende voorschriften zijn opgenomen voor controlerend personeel in het openbaar vervoer.