Hoe is het mogelijk dat ik kon inchecken met een OV-tegoed van minder dan € 20?

Ik heb een anonieme OV-chipkaart met enkel reistegoed erop, dus geen abonnementen of andere dingen. Ik dacht dat je daarmee alleen bij NS kunt inchecken als het reistegoed minimaal € 20 bedraagt.

Op dit moment staat er minder dan die € 20 op. Toen ik deze OV-chikpaart vanochtend voor de incheckpaal hield, kon ik er echter gewoon mee inchecken.

a)  Hoe is het mogelijk dat dit mogelijk was?
b)  Als het minimumbedrag kennelijk geen € 20 is, wat is het dan wel?

Cryofiel
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Je kunt een negatief saldo van maximaal 4 euro hebben, dus er zal wel 16 euro of meer opgestaan hebben.
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Het gaat hier over een anonieme chipkaart.
gvrox
7 jaar geleden
Maakt dat verschil in dit geval ? Ik dacht van niet; heb ooit ook negatief gestaan op mijn oude anonieme kaart.
SimonV
7 jaar geleden
Ik had deze link ook gezien, maar dacht dat het niet gold voor anonieme kaarten...
Cryofiel
7 jaar geleden
Het zou vreemd zijn als je op een anonieme kaart negatief zou kunnen staan, toch? Dan ga je lekker reizen tot je 4 euro negatief staat en dan haal je een nieuwe kaart.
gvrox
7 jaar geleden
Maar die kaart heeft jou al meer gekost dan die 4 euro, dus je wint er niets mee. Normale prijs is 7.50 , maar er zijn wel eens speciale akties (geweest) waarbij het minder was.
Mogelijke oorzaken:
- Je had boven de 16 eu, waardoor je tijdelijk in de min stond (vanwege het opstaptarief).
- Je hebt bij een metro paaltje ingecheckt.
- Je was helemaal niet ingecheckt.
- Je hebt een persoonlijke kaart met abbo (haha, verwacht ik niet).
- Je stond bij een incheckpaal van Arriva of Syntus, want die rekenen 10 eu.
- Je hebt een bug-in-the-system gevonden.

Ben benieuwd!