Wat is eigenlijk de reden, dat die nieuwe OV-kaart ingevoerd moest worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag k me ook af +1

Het beste antwoord

er zijn eigenlijk meerdere redenen namelijk:
Voordelen ten opzichte van reizen met traditionele, papieren vervoerbewijzen kunnen zijn:

Men hoeft niet per reis een kaartje te kopen.
Men hoeft niet te weten hoeveel zones een reis is.
Men hoeft niet vooraf te beslissen tot waar men reist.
Bij vertraging of filevorming verloopt de tijd niet en betaalt men even veel terwijl bij de strippenkaart dan opnieuw gestempeld (zou) moeten worden.
Men hoeft bij treinreizen niet vooraf te beslissen of men dezelfde dag dezelfde reis terug maakt (maar men krijgt niet langer korting op retourreizen waardoor dit aantrekkelijk was). Enkele reizen zijn relatief goedkoper geworden.
De kosten hangen gelijkmatiger van de afstand af (geen zones meer).[19]
Omdat de kaart opnieuw kan worden opgeladen hoeft er niet zoals bij strippenkaarten een situatie te zijn dat men een kaart heeft die bijna op is, en daarom ook nog een nieuwe bij zich moet hebben.
De hekken met toegangspoortjes gaan zwartrijden tegen en weren mensen die zonder te reizen op het station verblijven; dit kan de veiligheid en het comfort voor de betalende reizigers verhogen. Daarnaast geeft dit deels meer inkomsten doordat zwartrijders gaan betalen, en deels meer ruimte doordat zwartrijders wegblijven.
De ov-bedrijven krijgen direct inzicht in het reisgedrag van passagiers, wat een nauwkeuriger verdeling van de reizigersinkomsten over de verschillende vervoerders mogelijk maakt. Daardoor zijn de WROOV-onderzoeken niet meer nodig, die werden gebruikt voor het berekenen van de verdeelsleutel van de opbrengsten van de strippenkaart.
Er komt nauwkeuriger informatie beschikbaar over het gebruik van openbaar vervoer op bepaalde tijdstippen, zodat bij drukte langere of meer vervoersmiddelen kunnen worden ingezet.

Ik vind het zelf eigenlijk onzin die ovhcipkaart, de meesten snappen er niks van en je kunt straks alleen nog maar met de ovchipkaart, wat moeten die ouderen wel niet die niet eens snappen hoe je zo'n kaart besteld of moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor je mooie antwoord.
De strippenkaart heb ik overigens ooit nooit echt fijn gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind hem aan de ene kant wel handig, zodat je geen geld nodig hebt, maar je moet er altijd weer op letten of je wel genoeg strippen nog hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is weer geweldig uitgevonden voor mensen die afhankelijk zijn van het OV, maar voor incidentele gebruikers zoals ik (minder vaak dan eens per jaar) is het een draconische maatregel die het gebruik van OV eigenlijk voortaan volledig uitsluit. Nouja, lang leve de auto zullen we dan maar zeggen.
Er zal wel een hoop geld aan te verdienen zijn ofzo.

Andere antwoorden (1)

Eén kaart voor alle openbaar vervoer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en duidelijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder die OV kaart kwam ik toch ook overal?
En hebben ze jou of mij gevraagd of we die kaart wel wilden hebben? Een plus voor je strakke antwoord, maar ik ben niet overtuigd dat dit de werkelijke reden was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En...(maar dat heb ik er niet bij verteld) ) het levert volgens mij ook nog meer geld op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal het wel zijn ja.