Moet je 18 zijn om een ov-chipkaart aan te vragen?

Ik ben nu 17 en ik ga straks elke dag naar school. Mag ik alsnog een ov chipkaart aanvragen terwijl ik geen 18 ben? Zo ja, wat zullen de kosten zijn voor me voor de kaart en het reizen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
de ov chipkaart mag al wel, je hebt er alleen geen studentenreis ding op staan, dat is pas vanaf 18
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"....ga straks elke dag naar school" eerst niet dan? Bedoel je niet elke dag met trein/bus?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat bedoelde ik natuurlijk.. beetje logisch he ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je nu bij NS een persoonlijke OV-chipkaart aanvraagt (die heb je nodig om abonnementen en dergelijke op je kaart te zetten) betaal je maar €2,- in plaats van €7,50.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn neefje van 7 heeft ook zijn eigen kaart, met pasfoto en al.

Antwoorden (3)

Iedereen mag een ov-chipkaart aanschaffen. Geld erop zetten, activeren (voor de trein) en reizen. Wat de kosten zijn, hangt van de reisafstand af en of je al dan niet een abonnementsvorm op de kaart zet.
Computoon
9 jaar geleden
Nee hoor, je mag natuurlijk de OV aanvraagen. Het is gewoon voor iedereen. De papier train tickets zijn volgens mij vanaf deze weg niet meer beschikbaar, dus wat heb je zo anders een mogelijkheid!? Het is met een credit te betalen, dus moet je voor het erst iets opwardeeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen kan een OV-chipkaart aanvragen. Als je nog geen 18 bent kan het wel zijn dat je ouders voor akkoord moeten tekenen (als je een kaart en een abonnement koopt).

Je hebt keuze uit twee verschillende kaarten. De anonieme kaart waarmee je alleen op saldo kunt reizen en die je ook aan een ander kunt uitlenen. En je hebt de persoonlijke kaart. Op de persoonlijke kaart staat o.a. je foto. Op een persoonlijke kaart is het ook mogelijk om abonnementen of kortingsproducten te zetten, deze kaart mag je niet uitlenen aan een ander.

Voor beide kaarten geldt dat als je op saldo wil reizen bij NS je dit moet activeren (kan aan de automaat op het station).

Beide kaarten kosten €7,50. Meestal krijg je de persoonlijke OV-chipkaart gratis als je die gelijk met een abonnement aanschaft. Overigens kun je nu bij NS tijdelijk de persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen voor €2,- in plaats voor €7,50.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het nog net als vroeger dat je met 18 jaar een OV jaarkaart krijgt ( gratis?) met de studifinancering?