Tractie is trekkracht als ik je goed mag begrijpen...

De tractie is afhankelijk van de normaalkracht, dus het gewicht... Hoe groter het gewicht van de trekkende locomotief, hoe groter de tractie... Dus als de stoomvariant zwaarder was, is dat de stoomloc, die de grootste tractie had.... Als de tractie te groot wordt, dan slippen de wielen, dan krijg je dynamische wrijving en die is lager dan de statische wrijving...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Was het maar zo simpel, o guru!
Lees dit eens, en doe eens een nieuwe poging!
http://www.htilmans.demon.nl/stoom_vs_diesel.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tractie is m.i. inderdaad de trekkracht zonder doorslippen van de wielen. Als ik jou dus goed begrijp, hangt het niet af van de vorm van aandrijving van de wielen, maar hangt het af van het gewicht van de trekkende locomotief?
AWM
14 jaar geleden
Lees mijn link nou maar eens, Conan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik reeds gedaan Antwoordman. Ik vind een heel interessante link, die ik morgen zeker nogmaals zal lezen.
Nu, diep in de nacht, is het me even te veel van het goede. Heb overigens een buurman welke rangeerder en stationschef was in de periode dat stoomtreinen vervangen werden door dieseltreinen. En ik heb gesproken met een huidige treinmachinist die de electrische locomotief bediende, welke de langste trein ter wereld heeft getrokken. Hun mening staat lijnrecht tegenover elkaar.
Betreffende de tractie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een vaag stuk is dat Antwoordman. Volgens mij is de tractie alleen afhankelijk van de totale frictie en de massa van de locomotief. Het aantal wielen, de elektronica, het koppel, stoom of diesel, het doet verder niet toe.
Tractie is hetzelfde als remkracht, maar dan in omgekeerde richting. Deze is het grootst, op het moment nét voordat de wielen slippen. De stoomlocomotief zowel als de electrische locomotief hadden/hebben genoegen slippen. Alleen de electrische locomotief heeft een zgn. A.S.R. ofwel anti slip regeling, waardoor deze niet meer zal doorslippen, wat de stoomlocomotief wél deed. Dus de tractie hoeft niet meer of minder te zijn, maar de techniek om e.e.a. te beheersen is veranderd.

Toegevoegd na 3 minuten:
genoegen moet zijn genoeg vermogen om te slippen.

Dat is zo lastig, als je een antwoord aan het geven bent, en er komt een nieuwe vraag in beeld, dan doet je cursor niets meer.
14 jaar geleden
Volgens mijn vriend, die bij een spoorwegbedrijf heeft gewerkt, hangt de tractie vrijwel geheel af van het gewicht van de locomotief. Iedere locomotief kan de wielen laten slippen bij het optrekken. Hoe snel dat gebeurt is afhankelijk van de wrijving van de wielen met de rails, waar weinig aan te doen valt onder normale omstandigheden, en het gewicht dat op de wielen drukt. Je krijgt dus veel tractie met een zware locomotief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet alleen dat er stoomtreinen waren die harder gingen dan de huidige intercity's, is dat een antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, dat is geen antwoord op de vraag.
Tractie heeft niets met snelheid te maken.
Hoewel met een betere tractie wel eerder snelheid gemaakt kan worden.