Had de stoomlocomotief van vroeger, een betere tractie dan de huidige electrische locomotieven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Tractie is trekkracht als ik je goed mag begrijpen... De tractie is afhankelijk van de normaalkracht, dus het gewicht... Hoe groter het gewicht van de trekkende locomotief, hoe groter de tractie... Dus als de stoomvariant zwaarder was, is dat de stoomloc, die de grootste tractie had.... Als de tractie te groot wordt, dan slippen de wielen, dan krijg je dynamische wrijving en die is lager dan de statische wrijving...

Tractie is hetzelfde als remkracht, maar dan in omgekeerde richting. Deze is het grootst, op het moment nét voordat de wielen slippen. De stoomlocomotief zowel als de electrische locomotief hadden/hebben genoegen slippen. Alleen de electrische locomotief heeft een zgn. A.S.R. ofwel anti slip regeling, waardoor deze niet meer zal doorslippen, wat de stoomlocomotief wél deed. Dus de tractie hoeft niet meer of minder te zijn, maar de techniek om e.e.a. te beheersen is veranderd. Toegevoegd na 3 minuten: genoegen moet zijn genoeg vermogen om te slippen. Dat is zo lastig, als je een antwoord aan het geven bent, en er komt een nieuwe vraag in beeld, dan doet je cursor niets meer.

Volgens mijn vriend, die bij een spoorwegbedrijf heeft gewerkt, hangt de tractie vrijwel geheel af van het gewicht van de locomotief. Iedere locomotief kan de wielen laten slippen bij het optrekken. Hoe snel dat gebeurt is afhankelijk van de wrijving van de wielen met de rails, waar weinig aan te doen valt onder normale omstandigheden, en het gewicht dat op de wielen drukt. Je krijgt dus veel tractie met een zware locomotief.

Ik weet alleen dat er stoomtreinen waren die harder gingen dan de huidige intercity's, is dat een antwoord?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100