Wat veroorzaakt het geluid van een vertrekkende trein dat klinkt alsof de trein steeds naar de volgende versnelling schakelt?

Bij sommige treintypen hoor je tijdens het wegrijden een toon die steeds hoger wordt, dan ineens in toonhoogte daalt, weer geleidelijk hoger wordt, ineens daalt, geleidelijk hoger wordt, enzovoort. Dit is vergelijkbaar met de toonhoogte (en het toerental) van de motor van een auto die versnelt en daarbij steeds naar een hogere versnelling schakelt.

Dit is vooral duidelijk te horen bij VIRM-materieel dat wegrijdt terwijl je zelf op het perron staat. (VIRM: zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeks_interregiomaterieel ).

Toch voel ik als ik in zo'n trein zit niet de schokjes van het schakelen die je in een auto (met automatische versnellingsbak) wel voelt.

Waardoor wordt dit typerende geluid veroorzaakt? Schakelt de trein inderdaad van versnelling naar versnelling, of is er een andere oorzaak voor dit geluid?
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op GV is eerder een heel andere vraag gesteld, maar het antwoord is wel hetzelfde: Wat je hoort is een deel van de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. In deze treinen zitten asynchrone motoren, die op een specifieke manier worden aangestuurd (bij variabele spanning en variabele frequentie). De frequentie is gebonden aan een bepaald gebied, als de stuurfrequentie daar buiten komt kunnen er stoorstromen optreden die de beveiliging (ATB) beïnvloeden. Daarom wordt er telkens geschakeld in de frequentie en dat is wat je hoort: oplopend van laag naar hoog, vervolgens weer terug naar laag en opnieuw oplopend, enz.

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/tre...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100