Na hoeveel weken / maanden krijg je een boete als je je studentenreisproduct niet optijd hebt opgezegd?

Ik heb mijn reisproduct 3 jaar gelden online beëindigd via de website van de ib-groep, maar ik ben daarna nooit met mijn ov-chipkaart naar een oplaadpunt geweest.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je krijgt geen boete maar je bouwt een schuld op, die steeds hoger wordt. Kortom: zet het studentenreisproduct alsnog meteen stop (kan alleen via de automaat) en tref een regeling met DUO want met euro 97.- per halve kalendermaand loopt de schuld snel op. Stopzetten kan niet bij alle automaten. Via Ga naar www.ov-chipkaart.nl/adresvinder en kies 'stopzetten studentenreisproduct' om te weten waar er een staat.

"Uw ov-schuld kan niet bij uw reguliere studieschuld worden opgeteld. U moet direct beginnen met het betalen van een ov-schuld." "Heeft u uw studentenreisproduct te laat of niet stopgezet, dan ontstaat een schuld. Als u uw studentenreisproduct te laat stopzet, kost dat € 97,- per halve kalendermaand. U kunt een ov-schuld in een keer betalen, maar u kunt ook een betalingsregeling aanvragen. Zet in elk geval direct uw studentenreisproduct stop. Nadat u een bericht heeft gehad over de schuld, ontvangt u een acceptgiro waarmee u het bedrag in een keer kunt betalen.
U kunt vóór de vervaldatum die op de acceptgiro staat een betalingsregeling aanvragen. U kiest termijnbedragen van € 135,- of € 45,- per maand. Een lager bedrag is niet mogelijk. Over uw ov-schuld loopt 3% rente. Bij een betalingsregeling worden de termijnbedragen automatisch van uw rekening afgeschreven rond de 25e van de maand."
http://www.duo.nl/particulieren/studieschuld/een_studieschuld/een_ov_schuld.asp

"Je bent er zelf verantwoordelijk voor tijdig je studentenreisproduct stop te zetten. Ga alsnog zo snel mogelijk naar een ophaalautomaat om dit te doen! Als je geen reisrecht meer hebt en je zet je studentenreisproduct niet op tijd stop, bouw je bij DUO een schuld op van € 97,- per halve maand!"

"Hoe weet ik of mijn studentenreisproduct succesvol is stopgezet?
* Controleer bij DUO!
De datum waarop je je studentenreisproduct hebt stopgezet bij de automaat wordt doorgegeven aan DUO. Binnen een week na het stopzetten van je studentenreisproduct bij de automaat vind je je stopzetdatum terug als je inlogt op www.duo.nl. De datum die hier is weergegeven is leidend. Controleer dit dus goed!

Staat er na een week nog geen stopzetdatum op www.duo.nl? Dan is er iets mis gegaan bij het stopzetten. Ga zo snel mogelijk naar een ophaalautomaat en probeer het nog een keer.

* Controle bij de ophaalautomaat
Tijdens het stopzetten van je studentenreisproduct bij de ophaalautomaat wordt het stopzetten bevestigd op het beeldscherm.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat dit werkelijk de vraagsteller iets van 200 x 12 maanden x3 jaar kosten?
Computoon
11 jaar geleden
Ik hoop van harte van niet! Er is één punt in de vraag dat me, wat dit betreft, toch hoopvol stemt: "Ik heb mijn reisproduct 3 jaar gelden online beëindigd via de website van de ib-groep," DUO is sinds 01-01-10 de naam van de voormalige IB-groep. Stel nu, dat afmelding via de IBG-site destijds de juiste procedure was en dat de juiste procedure nu (afmelden via de automaat dus) later is ingevoerd. Dan lijkt me, dat er niets aan de hand is. Regels kunnen immers veranderen. Op de site over de afmeldingsprocedure is echter geen tekst te vinden als "Vanaf ... is de procedure als volgt", dus dit kon ik niet controleren. Ook blijkt uit de vraag wat twijfel bij de vraagsteller omtrent het al dan niet afgemeld zijn van het studentenreisproduct. Het lijkt me daarom zeker van belang dat vraagsteller vaststelt of het product daadwerkelijk afgemeld is. Dat kan ook door inloggen op de site van DUO, zoals in mijn antwoord vermeld is. Verder zou ik verwachten, dat er ook wel wat gestandaardiseerde correspondentie is tussen DUO en haar voormalige klanten om bij vergissingen een schuld niet ongelimiteerd te laten oplopen. Maar goed, dat weet ik verder niet. Het is in ieder de moeite waard dat vraagsteller het nakijkt.