Mag je in Nederland je fiets gratis meenemen in de fietswagon van de DB trein?

Een kennis verzekerde mij dat ik in Nederland mijn fiets gratis mee mag nemen in de fietsenwagon van de Internationale trein van en naar Berlijn. Die grijze, zogenaamde Hi-Speed treinen van Deutsche Bahn dus.
Ik kan daar op de site van Hi-Speed niets over vinden maar wellicht hangen ze het liever niet aan de grote klok.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, je mag helemaal geen gewone fiets meenemen: zie het derde sterretje en lees de volledige tekst in de link.

ICE International
Helaas hebben NS en DB verschillende regels voor het vervoer van (vouw)fietsen:
Op ICE trajecten binnen Nederland en de grensoverschrijdende trajecten via Emmerich gelden de volgende bepalingen:

*ICE reizigers met een NS binnenland kaartje mogen onverpakte vouwfietsen meenemen.
*ICE reizigers met een internationaal ticket mogen verpakte vouwfietsen meenemen en geen onverpakte.
*ICE reizigers mogen geen gewone fietsen mee nemen ook niet als ze gedemonteerd en verpakt zijn tenzij ze geheel in een koffer van niet groter dan 85 cm zijn gestopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, dat had ik inderdaad ook al gelezen maar mijn ervaring is echter dat je weldegelijk met je gewone fiets in de fietswagon mag. Conducteurs wijzen je er zelfs op dat je de achterste wagon moet hebben. Ik ben alleen nog nooit gecontroleerd op mijn fiets dus ik vroeg me af of er misschien iemand is met ervaring hiermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij gaat het in de vraag over de Intercity naar Berlijn, dat is een andere trein als de ICE (naar Frankfurt).