de remise.
daar overnachten de bussen en wordt er klein onderhoud gepleegd, getankt enz.
11 jaar geleden
Volgens mij klopt de vraag niet. 'Rangeren' doe je met voertuigen die op rails rijden. Voertuigen worden aan- en afgekoppeld en in de goede volgorde gezet. Heel dat proces van splitsen en samenvoegen vindt plaats op een rangeerterrein. Kijfhoek (tussen Zwijndrecht en Barendrecht) is een heel groot rangeerterrein voor treinen.

Als je de plaats bedoelt waar bussen o.m. gestald worden, dan is het (inderdaad) de remise.
Computoon
11 jaar geleden
In Vlaanderen en Brussel wordt dat een 'stelplaats' genoemd. In Wallonië en Brussel 'un dépôt.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben het nooit over remise.
Bij de bussen hebben we het over de garage en bij de trams over een remise.
Bussen staan geparkeerd. en die verzet je even als ze in de weg staan.

Overigens wordt er op de terreinen waar we de trams hebben staan ook niet gerangeerd.
Want (beetje technisch) je hebt een aantal soorten wissels. Als je de remise in komt krijg je aangewezen op welk spoor je moet stallen. je kan op die wissels niet achteruit terug. Want achteruit rijden met een tram mag per definitie niet door een bestuurder gedaan worden. Zou je verkeerd gaan sta je zo buiten de rails. En op veel wissel soorten kan je maar 1 kant op.
Dus als een tram ergens anders heen moet rijden we er voor uit en draaien over het eerste plein en gaan dan weer naar binnen naar de juiste spoor. En bij rangeren maak je groepen wagons op orde en trams kan je niet koppelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het jargon word dat een stalling of vestiging genoemd, dat is waar de bussen klaargezet worden voor de volgende dag of dienst.
Dat is ook vaak de aangewezen locatie waar de wagenwasser de voertuigen uitmest, schoonmaakt, aftankt en klaar zet voor de volgende ochtend.
Sommige stallingen hebben ook de mogelijkheid voor (klein) onderhoud, doch is dat laatste door de meeste vervoerders inmiddels uitbesteed.
Als je het over de specifieke baanvakken hebt, dan zijn dit busbanen of keerlussen.

Bus en dienst wissels overdag worden zoveel mogelijk gedaan op een eindpunt of station, in ieder geval op een lokatie en tijdstip dat passagiers daar geen of nauwelijks last of erg in hebben.

Bron?
Eigen ervaring als Buschauff o.v.