Wat voor motor zit er in een aardgasbus?

Wat voor motor zit er in een stads- of streekbus die op aardgas rijdt? Is dat een omgebouwde diesel- of benzinemotor? Je kunt gas toch niet inspuiten dmv verstuivers, zoals bij een normale diesel die op gasolie draait?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Het gaat hier meestal om omgebouwde dieselmoteren.
Er zijn twee methodes om dit te doen.
Bij de eerste laat men de motor een gas/lucht mengsel aanzuigen wat te arm is om zelf te ontbranden en spuit dan een kleine hoeveelheid diesel in om de verbranding te starten.
Bij de tweede verlaagt men de compressie en vervangt de injectoren door bougies. Dan is het dus eigenlijk een benzinemotor, maar vaak met 8 tot 11 liter cilinderinhoud.

Doel is natuurlijk minder uitstoot van schadelijke stoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veranderingen vallen best mee: Het meest gebruikelijk is de ombouw van benzinemotoren, zodat deze ook op aardgas kunnen rijden.

De druk van aardgas wordt tijdens het tanken verhoogd tot circa 200 atmosfeer (bar). Dit gecomprimeerde aardgas (Compressed Natural Gas, CNG) wordt in het voertuig opgeslagen in cilinders, die volledig weggewerkt zijn in de carosserie.