Ja, voor niets zelfs, zie echter de voorwaarden.

"Zolang je recht hebt op studiefinanciering en geen vergoeding OV-buitenland ontvangt, mag je met het studentenreisproduct (week- of weekendabonnement) gratis of met korting reizen in het openbaar vervoer in Nederland.

Om gebruik te kunnen maken van je studentenreisproduct, laad je het op een persoonlijke OV-chipkaart. Het studentenreisproduct is persoonsgebonden en is daarom alleen geschikt voor een persoonlijke OV-chipkaart. Dit is een OV-chipkaart met jouw geboortedatum, naam en pasfoto.

Jouw persoonlijke OV-chipkaart mét het studentenreisproduct is je geldige vervoerbewijs. Je kunt er vanaf de ingangsdatum van je studiefinanciering mee reizen in heel Nederland.

Om ervoor te zorgen dat jouw studentenreisproduct alleen door jou kan worden gebruikt, vragen wij je aan te geven voor welk OV-chipkaartnummer wij het product moeten klaarzetten. Of, anders gezegd, aan welke OV-chipkaart jij het studentenreisproduct "gekoppeld" wilt hebben.

Heeft DUO jou studiefinanciering toegekend? Dan sturen wij je automatisch inloggegevens en het 'Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct'.
Ontvang je dit niet binnen een week na ontvangst van de bevestiging van DUO en gaat je studiefinanciering binnen drie maanden in? Bestel het Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct dan zelf.

Vervolgens geef je door voor welk OV-chipkaartnummer jouw studentenreisproduct moet worden klaargezet op de ophaalautomaten.

Het studentenreisproduct wordt niet automatisch op je persoonlijke OV-chipkaart geladen. Dat moet je zelf doen bij een ophaalautomaat.

Nieuwe student? Je kunt je studentenreisproduct ophalen vanaf de 15e van de maand voordat je recht op studiefinanciering ingaat. Log in op www.duo.nl om te zien wanneer dat is. Je kunt er vervolgens mee reizen vanaf het moment dat je studiefinanciering ingaat.

Heb je al studiefinanciering? Jouw studentenreisproduct kun je ophalen binnen een week na ontvangst van de bevestiging dat het studentenreisproduct voor jouw OV-chipkaart wordt klaargezet.

Je laadt je studentenreisproduct snel en eenvoudig op je kaart bij een van de ophaalautomaten. Op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder vind je de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Hier vind je een demonstratie van het ophalen van je reisproduct. Ook zie je daar hoe je saldo op de kaart zet.

Houd er rekening mee dat je geen bestelling kunt ophalen tijdens een reis.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er staat dat het product vanaf 1 sept. geldig is. Kan je dan voor 1 sept met korting reizen?
Computoon
11 jaar geleden
Van de site http://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen.aspx: "Vanaf wanneer kan ik mijn studentenreisproduct gebruiken?
Vanaf de ingangsdatum van je studiefinanciering mag je met het studentenreisproduct reizen in heel Nederland. Je moet het studentenreisproduct wel op je persoonlijke OV-chipkaart hebben geladen om het te kunnen gebruiken. Kijk bij de vraag 'Vanaf wanneer kan ik mijn studentenreisproduct ophalen bij een ophaalautomaat?' om te zien wanneer het studentenreisproduct voor je klaarstaat bij de ophaalautomaten." Als je studiefinanciering op 1 september ingaat, mag je vanaf dat moment dus met de kaart reizen. Andersom: als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar de kaart nog wel hebt, mag je er niet meer mee reizen. Het 'ophalen' van de kaart kan al vanaf de 15e van de maand voor ingang van de studiefinanciering. Wat betreft korting en gratis reizen: "Weekabonnement
•vrij reizen van maandag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur (behalve op feestdagen en van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur)
•korting van zaterdag 04.00 uur tot maandag 04.00 uur
•korting op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
•vrij reizen op Goede Vrijdag (6 april)
•korting van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur.
Weekendabonnement
•vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur
•vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
•vrij reizen op Goede Vrijdag (6 april)
•vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 5 april, en woensdag 16 mei
•korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur." Als je studiefinancieríng 'in gaat', gaat ook je recht op het studenreisproduct in en dus ook de mogelijkheid om gratis of met korting te reizen. Deze mogelijkheid duurt zolang je recht hebt op studiefinanciering.