Wat is het verschil tussen een stoptrein en een sprinter?

Want soms staat er op het bord boven het perron dat er een stoptrein komt, en dan komt er een sprinter. Maar ook andersom gebeurt het. Is er nog een duidelijk verschil behalve het soort trein?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

Volgens mij wordt een sprinter alleen ingezet voor korte stukjes. Bijvoorbeeld van een randgemeente naar een grote stad (bijv. Zoetermeer - Den Haag).
De stoptrein is voor langere trajecten, maar stopt op veel/alle tussenliggende stations.
De intercity... de naam zegt het al... die gaat vooral van stad naar stad, zonder tussenstops.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb al jaren niet meer in de trein gezeten. Na zoveel jaar sta ik er nu van te kijken dat ik nog drie verschillende treinen kan onderscheiden. Maar je hebt gelijk... de sneltrein rijdt ook nog ergens rond!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de 'sneltrein' heet al sinds 1978 intercity
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
... oh (bloos)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mis, de sneltrein is in begin jaren 90 (weer?) ingevoerd als tussenvorm tussen stoptrein en intercity. In de dienstregeling 2007 (ingegaan december 2006) is het onderscheid tussen sneltrein en intercity grotendeels weer losgelaten, al bleven op sommige trajecten nog steeds aparte sneltreinen rijden. Pas nu (2009) verdwijnt de sneltrein weer helemaal. Dat wil zeggen, de bestaande sneltreinen worden omgedoopt tot Intercity.

Andere antwoorden (3)

stoptrein geeft volgens mij meer een begrip aan, stopt bij alle (of de meeste) station.

Sprinter is volgens mij een type (merk) trein
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een sprinter is een zg. SGM wat staat voor StadGewestelijk Materieel, treinen die vaak in één keer een korte afstand tussen grotere steden aflegde. Een stoptrein is een lokale trein die elk station aandoet en over elke afstand ingezet kan worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er op het traject normaal een stoptrein rijdt, maar er is er een in onderhoud of wat dan ook, dan kunnen ze best een ander model trein laten rijden over dat traject.
Zolang het de treinreis is waar u voor hebt gekozen en zolang u aankomt, lijkt het mij niet dat u zich daarover druk hoeft te maken.

Ik zit ook wel eens in die 'nieuwe' treinen die normaal gesproken in en rondom Zwolle rijden, maar dan ga ik een hele andere kant op, of zit ik in een ander deel van het land..

Kortom wat variatie in de Nederlandse spoorwegen, en zolang u aankomt op de plek van bestemming maakt het toch niet uit?