Hoe kan het dat er onder de naam Sprinter allemaal verschillende treinen rijden?

Ik reis doordeweeks altijd met de trein. Ik neem altijd een sprinter, maar het zijn altijd verschillende treinen die rijden. Bijvoorbeeld: DD-AR, allerlei soorten Intercitytreinen, Mat-64, zo'n lighttain. Ik vraag me af hoe dat komt, waarom rijden er allerlei soorten treinen onder de naam Sprinter en waarom niet alleen een lighttrain? (want dat is toch de officiële sprinter?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Omdat de namen voor de soorten treinen niet gebaseerd zijn op de voertuigen, maar op de manier waarop zij het traject afleggen: intercity of sprinter. De sprinter is het nieuwste type stoptrein van NS. Hij is speciaal gebouwd om reizigers comfortabel te vervoeren over relatief korte trajecten met een flink aantal stops.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een sprinter is de term voor een trein die echt alleen in de grote steden doorrijden. d.w.z. bv. Alkmaar alleen, maar niet alkmaar noord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds 2003 hanteert de NS de naam Sprinter als de algemene naam voor een stoptrein. Er wordt dus niet meer een bepaald type trein mee bedoeld, zoals dat vroeger wel het geval was: een trein die snel kan stoppen en optreden en met veel deuren, zodat passagier snel in en uit kunnen stappen.
12 jaar geleden
Klopt, een sprinter is inderdaad een lighttrain. Deze soort treinen worden ingezet op korte stukken.

Maar onze NS bedoelt er óók stoptreinDIENSTEN mee, ongeacht hoe ze eruit zien. Dit was van 2003 tot 2011, in die periode heette het sprinter, stoptrein én intercity. In plaats van "stoptrein" wordt het tegenwoordig sprinter genoemd en zie je op de treinseries staan dat het nu sprinter (voorheen stoptrein) en intercity heet.