Moet er officieel een wachttijd zitten tussen uitchecken met de ov-chipkaart en weer inchecken?

Ik heb al twee keer meegemaakt dat de chiplezer in de bus niet direct reageerde bij het uitchecken (geen piepje of groen lichtje) en dat dan bij het nakijken van de reishistorie bleek dat ik uitgecheckt was en ook meteen weer ingecheckt, binnen dezelfde minuut!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ren na het uitchecken vaak de bus uit om de bus een stukje verderop te halen, waar ik dan na 30 seconden weer incheck. Dus of er officieel een 'wachttijd' zou moeten zijn, weet ik niet, maar ik weet wel dat hij dan bij mij niet werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Burtie, je kunt ook voordat voordat je op je uitstap halte aankomt alvast uitchecken, scheelt weer een paar seconden :) Daarnaast heeft uit en inchecken geen gevolg op elkaar, als ik bijvoorbeeld op station ede wageningen overstap van trein NS naar Trein Connexion, zit daar nog geen meter tussen de automaten en dus nog geen 3 seconden tussen check uit en in...

Het beste antwoord

Bij NS moet er inderdaad 3 minuten zitten tussen uitchecken en vervolgens weer inchecken.

Dat is echter niet zo bij andere vervoerders, en ook niet als je van NS op een andere vervoerder overstapt. Bij bus, tram en metro moet je bij elke rit uitchecken als je het voertuig verlaat. Ook als je alleen maar wilt overstappen op een andere rit. En dat overstappen, inclusief opnieuw inchecken, kan echt binnen 3 minuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tussen in- en uitchecken hoeft geen wachttijd te zitten. Als je maar 1 halte meerijdt, is dat soms een hele korte rit, ook in tijd.

Tussen uit- en inchecken moet wel een wachttijd van 3 minuten zitten.
Zie link, eerste vraag.

http://www.ns.nl/zakelijk/contact/service/veelgestelde-vragen-reizigers/reizen-met-de-ns-business-card.html