Hebben stoomlocomotieven ook automatische trein beinvloeding?

Dit in verband met de discussie over veiligheid op het spoor na de goederentreinbotsing in Barendrecht . Stoomtreinen rijden op sommige dagen bij evenementen over het gewone spoor waar ook andere treinen rijden. Hebben ze daarbij ook ATB in de trein ingebouwd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Overigens is er ook ander materieel, zoals de videoschouwtrein, onderhoudsmaterieel enzovoort, waarvan ik me nu afvraag of er ATB (of ERTMS) is ingebouwd. Ik zal proberen of ik morgen iemand van ProRail kan bereiken om deze vraag te beantwoorden. Als het morgen niet lukt, lukt het halverwege volgende week wel. Laat deze vraag dus nog even openstaan, als je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK ben wel erg benieuwd hiernaar !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al flink wat informatie gekregen van een ProRail-medewerker. Uiterlijk woensdag kan ik nog iemand anders spreken die er echt heel veel van afweet. Nog even geduld dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor , en rustig aan maar, ik kan de vraag nog altijd verlengen. Leuk dat je dit interessant vindt!

Het beste antwoord

Ik heb gesproken met twee mensen binnen ProRail. Van hen heb ik de volgende informatie.

Tot en met 2008 gold een overgangsregeling: in principe moest alle materieel ATB hebben, maar er konden uitzonderingen worden gemaakt.

Sinds 2009 is die overgangsperiode voorbij. Nu moet alle materieel ATB hebben. Dat is de gewone ATB (dus ATB vv (vv is verbeterde versie, die ook onder de 40 km/u werkt) is nog niet nodig), maar dan wel helemaal. Dus een ATB die de trein tot stilstand kan brengen. Een ATB die alleen een paar sirenes laat afgaan als de machinist iets fout doet, is *niet* voldoende.

Deze regel wordt streng gehanteerd.

Ook op stoomlocomotieven en ander oud materieel (van voor ongeveer 1950) kan ATB worden ingebouwd. Dat is echter duur.

Voor hobbyisten en museummaterieel betekent dit vaak, dat ze niet meer de baan op kunnen - ze kunnen de kosten niet betalen. Zulk materieel mag dan alleen nog rijden op afgesloten tracés, die dus niet (meer) in verbinding staan met het gewone spoorwegnet.

Het later inbouwen van ATB is dus wel mogelijk. Het kan ook anders. Je kunt het oude materieel laten trekken (of duwen) door een moderne loc mét ATB. Dat ziet er echter niet mooi uit voor de foto's van de toeristen. Bij stoomlocomotieven kun je ook een gewone loc vermommen als ouderwetse bagagewagen; die hang je direct achter de stoomloc. De stoomloc produceert alleen nog maar stoom en herrie maar geen tractie; de bagagewagen is de eigenlijke loc, die de tractie levert en die natuurlijk over ATB beschikt.

Het meeste onderhouds-, inspectie-, reparatie- en bouwmaterieel heeft ook ATB. Mocht dat niet het geval zijn, dan mag zulk materieel alleen van de ene plaats naar de andere worden vervoerd door het te laten trekken door een loc die wel ATB heeft.

Bij heel oud materieel dat wel ATB heeft en dus de baan opmag, is er vaak een praktisch probleem. Een machinist mag alleen de baan op als hij baanvakbekendheid heeft - hij moet het baanvak uit zijn hoofd kennen, en vooraf al weten waar alle seinen en borden staan, waar wissels liggen, waar stations zijn en waar overwegen zijn.

Een hobbyist die weet hoe hij een stoomloc moet bedienen, heeft vaak geen wegbekendheid op het te berijden baanvak. Een machinist die wel wegbekendheid heeft, weet niet hoe hij een stoomloc moet bedienen. Dat is de reden dat stoomlocs die de baan opgaan, meestal door twee machinisten worden bediend. De een weet hoe hij de machine moet bedienen, de ander heeft wegbekendheid.

(vervolg in reactie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Omdat alle materieel dat de baan opgaat voldoet aan alle eisen, hoeven de treindienstleiders geen speciale dingen meer te doen wanneer ergens historisch materieel rijdt. Ze stellen een rijweg/infrapad in, net als voor elke gewone trein. Het enige dat ik nog niet heb kunnen achterhalen is wat ze doen met de rijkarakteristieken: dat zijn parameters als maximale acceleratie, maximale deceleratie, dienstregelingsnelheid, inhaalsnelheid. Ik weet niet of ze daar standaardwaarden voor hanteren, of zelf iets kunnen invullen dat precies die trein beschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buitengewoon volledig antwoord en ik heb hier echt iets van geleerd. Leuk dat we deze interesse delen !

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet of dat wel mogelijk is, om in het besturingssysteem van de stoomloc een dergelijk geavanceerd veiligheidssysteem in te bouwen.

Ik zou deze dure stap niet nemen voor de enkele keer dat dit oude spul nog 'op de rails' komt. Als blijkt dat ProRail al niet eens alle trajecten helemaal beveiligd heeft en ook niet allemaal beveiligen wil, lijkt me dit echt een stap te ver.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed bedacht, maar wat als het MOET van prorail ? Misschien krijgen ze een ontheffingsvergunning als er een tweede man ( m/v) in de cabine is .
Hallo Goldenten.
Helaas…neen. Vaak zijn stoomlocs van een stichting of hobbyclub. Zelden begeven ze zich op de normale "vrije-baan". Om een ATB te laten inbouwen zou te kostbaar zijn omdat ze immers te weinig op de hoofdbanen rijden. Als ze wel naar "buiten"mogen, worden ze door de Treindienstleiders goed gevolgd: dikwijls zijn er dan aparte "rijwegen/treinpaden" voor ze ingelegd. Wél zijn de stoomlocs voorzien van het moderne telerail (soort telefoon en waarschuwingssysteem om direct contact te onderhouden met de treindienstleider).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de stoomlocs hebben geen ATB, als de locs op baan opgaan en de stoomlocsmachinist heeft geen wegbekendheid gaat er een pilot mee, deze machinist heeft wegbekendheid op het betreffende baanvak en de stoomlocmachinist moet de aanwijzingen van de pilot volgen, de stoomlocmachinist rijdt onder verantwoordelijkheid van de pilot. mocht de stoomlocmachinist de aanwijzingen niet opvolgen dan kan de pilot de trein stil laten zetten en om een andere machinist vragen.