Waarom zijn treinkaartjes zo duur?(zie uitleg)

Na kijk bijvoorbeeld je betaald van a naar b 10 euro maar met de auto kost het 5 euro en als er zoveel mensen reizen in een trein hebben ze toch al lang winst als zat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (8)

Nou,

onderhoud van het spoor
betalen van het personeel
betalen van de trein
electriciteit van de spanningsmasten enzo..
onderhoud perrons..

volgens mij maken ze amper winst hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als alle treinen vol zouden zitten zou het misschien goedkoper kunnen. Maar er zijn genoeg treinen die lang niet vol zitten.
Vergeet niet dat de infrastructuur stations, treinen het spoor en alle technische installaties ook veel geld kosten. Personeel moet betaald worden. Dus ja dat kost veel geld en daarvan betalen we een gedeelte rechtstreeks aan de ns en de rest via de belasting
12 jaar geleden
Heel vaak zit de trein hooguit halfvol, de reiziger betaalt in dat geval dus ook voor de lege plaatsen.
Verder is er een hoop personeel nodig om de boel draaiende te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar de min? Is mijn antwoord niet correct soms?
Indien je alleen in je auto rijdt, zal de auto toch wel duurder zijn dan de trein!!
Een middenklasse auto, kost altijd nog wel 40 cent per km.!
Bij twee personen zal een auto het zelfde kosten dan de trein en bij meer is de auto goedkoper.
Komt nog bij, dat je meestal eerst naar een station moet gaan en vanaf het andere station ook weer verder.
Moet je daarvoor ook met een auto , bus of tram, dan komt dit er nog bij!
Aanleg en onderhoud van treinen kosten veel geld, ook is er heel veel personeel nodig, niet alleen in de trein, maar ook er buiten, mensen die je nooit ziet, maar wel nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Treinkaartjes zijn prijzig maar helemaal niet zo duur.
Je ziet namelijk iets belangrijks over het hoofd: in het treinkaartje zijn veel kosten doorberekend (zie de andere antwoorden), en jij rekent als autokosten alleen de brandstofkosten.
Maar hoeveel kost een auto? Wat betaal je aan wegenbelasting? Wat kost onderhoud? Wat ben je kwijt aan de verzekering? Enzovoorts.
Als je die kosten allemaal meerekent, denk ik dat het elkaar niet zo gek veel ontloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niet alleen te maken met de kosten, maar ook met het feit dat de Nederlandse Spoorwegen geprivatiseerd zijn (belangrijk hierin: zonder directe concurrent)
Als je de prijzen in een minder geprivatiseerd land als Belgie bekijkt, zie je dat deze prijzen, mede dankzij staatsteun en minder gedrevenheid tot winst, vaak een stuk lager zijn dan in Nederland (per kilometer).
Wanneer er werkelijke concurrentie op het spoor zou zijn (dus ook op de belangrijke langere trajecten), zou volgens de marktwerking de prijs omlaag kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem met autokosten is dat heel veel autokosten "vaste kosten" zijn. Dat begint al bij de aanschaf. Als je de auto eenmaal gekocht hebt, staat-ie voor de deur en kun je 'm gebruiken. Veel mensen rekenen de aanschafkosten van de auto dan ook helemaal niet meer mee als ze de kosten van een ritje moeten berekenen. Hetzelfde geldt voor wegenbelasting, verzekering en onderhoud.

Als je werkelijk alle kosten rekent, kun je voor de prijs van een OV-jaarkaart echt geen auto rijden. Maar dat doet bijna niemand - en op verjaardagsfeestjes heeft iedereen ook altijd een handige vriend, kennis of neef die het onderhoud altijd doet - als je op de verjaardagsfeestjes af zou gaan, zouden alle garagebedrijven failliet moeten zijn.

Die kostenberekening is tegelijkertijd ook het zwakke punt van de marketing van de trein: op het moment dat je wilt reizen, moet je bij de trein meteen betalen. Boter bij de vis. Bij de auto is dat niet zo: je kunt instappen en rijden, zonder dat je meteen iets moet betalen. Misschien dat je onderweg moet tanken - maar dan is de keus voor de auto al gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
treintarieven worden bepaald op basis van €0,16/Km. Er is geen enkele auto die voor dat bedrag gereden kan worden. (waardevermindering, onderhoud, brandstof, verzekering, etc)