Dat komtdoor de luchtvering van zijn banden, als hij stopt moet de bus lager staan en dat gebeurt door luchtdruk in "buizen" waardoor de bus lager komt te staan, vandaar dat geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een onzin
volgnes mij omdat het een zwaar voertuig is produceert het hoge druk en als de bus stopt laat hij het druk vrij het geluid heeft zoeizo te maken met dat er druk vrij komt oftewel samengeperst lucht

Toegevoegd na 50 seconden:
wat samuel zegt kwam wel dichtbij dus

Toegevoegd na 2 minuten:
het geluid komt dus van de hydraulische veringen google het en je leert wat het is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het luchtremmen zijn. Als ze weer losgelaten worden gaat er wat samengeperste lucht uit het systeem wat dat geluid maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bussen vrachtauto's en treinen maken veelal gebruik van een remsysteem met wegvallende luchtdruk ,dit uit veiligheidsoogpunt ,op het moment dat de bus gaat rijden worden de remluchtcilinders door een compressor op druk gebracht en daardoor word de rem vrijgegeven ,de remblokken of remvoeringen worden tegen de veerdruk van de schijven of trommels gedrukt. Bij het remmen word de druk van de luchtcilinder afgelaten (tsjjj)en drukt de veer de remmen aan .. indien er een leiding kapotgaat of de compressor is er geen luchtdruk maar remt het voertuig automatisch door de veerkracht . erg veilig dus .maar wel vervelend als dat op een punt geb eurt waar het voertuig in de weg staat ,je krijgt het voertuig geen mm meer verplaatst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de deuren word gebruik gemaakt van lucht, wat door druk bijvoorbeeld de deuren open laat gaan. ze gebruiken lucht, omdat dat samengeperst kan worden. als iemand dan bijvoorbeeld tussen de deur zit, word deze persoon niet meteen geplet

Toegevoegd na 1 minuut:
alleen maakt hij daarom niet het sisgeluid als hij stopt! :S :(