Moet je betalen voor honden in de tram?

Ik meen mij te herinneren dat het vroeger zo was dat je voor een klein hondje dat op schoot kon niets hoefde te betalen en voor een grote hond moest reizen op een roze strippenkaart. Is dit nog steeds zo? Ik kan er namelijk niks over vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

HTM (openbaar vervoerbedrijf van Den Haag) stelt:

Honden die niet al te groot zijn, mogen gratis met u meereizen. Dat houdt in dat u de hond met gemak op schoot moet kunnen houden of in een draagtas kunt meenemen.
Als dat niet kan en de hond een eigen plaats inneemt (staanplaats of zitplaats, dat maakt niet uit), moet u voor de hond het gereduceerde tarief betalen (de roze strippenkaart).

Ik raad je aan om even op de website te kijken van het vervoersbedrijf bij jou in de buurt, want wellicht verschilt het per bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Maar tegenwoordig is de OV. Chipkaart er en hoef je volgens mij niet meer te betalen voor een hond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vorig jaar moest ik voor mijn golden retreiver die onder mijn stoel lag gewoon betalen....niet om het feit dat het geen stoel gebruikte of in de weg lag maar om het feit dat het ook gebruik maakt van OV.

(Het zou ook niet eerlijk zijn als jij het met je schoothondje niet zou hoeven en ik met mijn grotere hond onder mijn stoel wel).

Vraag me overigens wel af waarom menden met enorme reiskoffers niets hoeven te betalen....die nemen juist veel ruimte in beslag, ze blokkeren zo 3 tot 4 stoelen waar reizigers op kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch was het vroeger wel de regel dat als de hond op schoot kon je niet hoefde te betalen en anders wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hond kan ook op schoot maar is een beetje zwaar (27 kilo). Overigens kunnen kinderen van 6 of 7 jaar ook op schoot maar toch moeten mensen voor deze kinderen betalen...
Dat was overigens altijd al geweest.