Hoe wordt de stroom van een trein weggeleid?

Een trein krijgt zijn stroom via de bovenleiding. De stroom wordt afgevoerd via de rails en de aarde.

Hoe gaat dat - zijn die rails expliciet geaard, of gebeurt dat impliciet doordat de rails zo enorm lang zijn dat de stroom altijd wel ergens kan weglekken?

Anders gezegd, stel dat ik het volgende zou doen. Ik zoek een sloot die vlak langs het spoor ligt. Ik gooi een paar zakken zout in de sloot, zodat het water goed geleidend wordt. Dan ga ik met mijn voeten in de sloot staan. Aan de zijkant van de rails maak ik een stukje metaal helemaal roestvrij. Op dat stukje zijkant leg ik mijn vinger, die ik vooraf goed in geleidende pasta heb gedoopt.

Als er nu een trein langskomt, zal ik dan worden geëlektrocuteerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Om dit goed te beantwoorden moeten we verschil maken tussen de baanvakken met 1500 volt en 25 kV.
Bij een 25 kv baanvak (betuwe route, Hsl), zijn de spoorstaven geaard en zal er dus nooit een spanningsverschil zijn in jouw beschereven methode.
Anders is het bij 1500 volt hier liggen de sporen geisoleerd tov aarde en kan het spanningsverschil tussen spoorstaven en aarde oplopen tot 250 volt, wordt het verschil hoger spreken er beveiligingen aan.
door de spoorstaven lopen er wel hele grote stromen immers de stroom welke naar de trein gaat door de bovenleiding moet ook weer terug (deze stromen kunnen oplopen tot 4000 amp).
Wel een gevaar zou kunnen ontstaan als een spoorstaaf onderbroken wordt en er geen andere wegen voor de stroom zijn om terug te gaan naar het voedingspunt ( bv een enkel sporig baanvak) over deze onderbreking zou theoretisch de volledig spanning kunnen staan (1500 volt)

Toegevoegd na 1 dag:
er werd nog een toelichting gevraagd hierbij het antwoord
>
> Je vroeg nog naar de stromen in de spoorstaven.
> Dat zit zo de retourstroom is een gelijkstroom en
> de stromen voor de beveiliging zijn
> wisselstromen.
> De scheidingen die om de zoveel meter zitten zijn
> scheidingen voor de wisselstromen de
> gelijkstromen voor de tractie gaan hier door
> middel van een spoel gewoon doorheen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante site! Hoe kan de stroom teruglopen via de spoorstaven? Ik dacht dat die om de paar km van elkaar zijn gescheiden door middel van scheidingslassen. Die dienen voor de verdeling van het spoor in secties, dacht ik - voor treindetectie (TNV, TROTS).
Oswald
4 jaar geleden
Ja daar zeg je wat,dat kan alleen met een diesel elektrisch.
Verder zijn er kunststoffen die harden zijn dan staal.
Maar seinen kunnen dan niet werken op dat systeem.
Laten we maar op houden over plastic treintjes en zo. groet Martin.

Andere antwoorden (5)

Voor zover ik weet is ieder paar rails met een koperen stang geaard. Deze stang ligt onder de rais door en gaat daarbij aan weers zijde de grond in. Maar proefondervindelijk heb ik het niet uitgezocht wat hier aan stroom af(ge)leiding de grond in gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heel super geaard kunnen rails niet zijn. Althans, niet beide rails. De verkeersleiding krijgt namelijk door of er een trein in een bepaalde spoorsectie zit middels spoorstroomlopen. Er wordt expres een (klein) spanningsverschil opgewekt tussen de beide rails. Als er een trein over die sectie rijdt, verbindt die de beide rails, waardoor er een stroom gaat lopen. Zo meet het systeem waar zich een trein bevindt. Als beide rails heel goed geaard zouden zijn, zou die spoorstroomloop niet werken.
AWM
14 jaar geleden
Precies. Maar daarom is de vraag wel boeiend. Er moeten grote stromen worden afgevoerd naar aarde door de aandrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heeft iets te maken met frequentie. Een trein rijdt op gelijkstroom of op wisselstroom van een bepaalde frequentie. De motoren van de trein zetten daar een modulatie op, ook met een bepaald frequentiebereik. De spoorstroomloop voor treindetectie gebruikt één welbepaalde frequentie. Door op frequentie te filteren kan de aan- of afwezigheid van die ene frequentie worden gedetecteerd, ondanks de veel grotere spanningen van de voorbijkomende trein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de spoorstroomloop, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop
Nou geëlektrocuteerd denk ik niet, daarvoor zal het spanningsverschil niet hoog genoeg zijn. We zien nooit vonken overslaan tussen de rails en (natte) grond, nietwaar? Maar onderzoek heeft aangetoond, dat elektrische velden, afkomstig uit de retourstroom van een trein in bijzonder omstandigheden tot op 16 kilometer te meten zijn met gevoelige apparatuur.
Voor de Japanse onderzoekers een goed middel om een onderzoek te doen naar de bodemgesteldheid door de seizoen heen. Zie bron.
14 jaar geleden
Die stroom word toch op gebruikt door de electromotoren die de trein aandrijven?

Zover ik weet komt er helemaal geen stroom op de rails, hooguit wat lekspanning misschien.

Metro is een ander verhaal, daar komt de stroom van onder, van banen die tussen de rails in leggen geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er gebeurt helemaal niets !
De rails is de massa (de minpool)
En de bovenleiding de pluspool.
Min ( massa ) ,daar voel je dus niets van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de aarde is de massa. De rails is met de massa verbonden, maar die verbinding heeft een bepaalde weerstand. Daardoor zal er een spanning op de rails staan ten opzichte van de aarde. Bij een goede verbinding tussen rails en aarde is dat een lage spanning, bij een slechte verbinding is het een hoge spanning. De verbinding kan niet supergoed zijn omdat dan de spoorstroomloop niet goed zou werken.
Als de stroom al überhaupt naar de rails wordt geleid, is het dan niet zo dat:

- Stroom de kortste weg naar de aarde zoekt?
- Stroom alleen op die punten van de rails naar de aarde geleiden die op dat moment contact maken met de wielen?
- Je dus in feite alleen een aantal korte (afhankelijk van de snelheid van de trein) momenten (wanneer de wielen langkomen) een stroomstoot(je) zou voelen?
- De duur van de stroomstoten misschien iets langer is, als je je vinger tegen een stuk rails plaatst die zich niet loodrecht boven een dwarligger bevindt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rails geleiden goed genoeg om over een grote lengte op spanning te komen, niet alleen wanneer er een wiel voorbijkomt