Hoe werkt een ov-chipkaart (wegwerp), en waar/hoe haal je hem?

Ik ga binnenkort naar amsterdam, waar je dus niet met strippenkaart kan betalen. Ik wil dus graag een ov-chipkaart halen, maar omdat ik verder nooit met het openbaar vervoer ga wil ik graag een wegwerp chipkaart. Ik heb al op de site gekeken en andere site's maar ik word er niet echt wijs uit. Kan iemand mij dit duidelijk uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

mijn zoon heeft er eentje gekocht bij de verkooppunten,dus geen op naam,daar zet je zelf geld op,ik zou als ik jou was,eens vragen bij bus/trein wat je dan kwijt bent aan geld,dan iets ruimer (voor zekerheid)geld er op zetten,daarna hoef je hem niet te opladen.

Toegevoegd na 4 minuten:
was even erbij te zetten,dat je hem daarna niet hoeft weg te gooien,maar ook niet verplicht bent om hem meteen te heropladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoals hierboven gezegd is, kan je inderdaad een anonieme OV-chipkaart kopen (7,50,, en dan ook nog tegoed erop zetten), maar je kan ook gewoon nog steeds in de bus een kaartje kopen.
In Rotterdam kan dat in ieder geval, dus het lijkt me sterk dat dat niet in Amsterdam zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal niet waar, en allemaal lariekoek wat hierboven verteld wordt.
Je kan bij de NS automaat GEEN wegwerp ov chipkaart kopen, maar alleen een anonieme.
Jij wil graag 1x met het ov in Amsterdam, en dan koop je geen anonieme maar een wegwerp ov chipkaart.

Als je met de trein tot Amsterdam CS gaat, kan je dat gewoon met een kaartje doen wat je bij de ns automaat koopt.

In Amsterdam zelf, als je met de GVB wil, kan je voor 7 euro 24 uur lang onbeperkt reizen met al het GVB ov.

As je 48 uur wil reizen, kost het 11,50...en zo zijn er nog veel meer kaarten, maar die doen er even niet toe, want jij blijft maar 24u of 48u als ik je verhaal goed begrijp.

Met deze wegwerp kaart moet je telkens in en uitchecken.
Dit type kaart is verkrijgbaar bij:
-bestuurder en conducteur (alleen de 24-uurskaart)
-Verkoop & Oplaadautomaten in metrostations
-VVV kantoren (beperkt assortiment)
-diverse hotels, campings en overige instellingen (beperkt assortiment)