OV Chipkaart boete als student?

Ik vroeg me het volgende af:

Ik ben momenteel student en reis met een weekkaart.

- Na hoeveel keer ( vergeten) uit te checken word je pas
geblokkeerd?

- En als je om een reden niet kan inchecken riskeer je dan
een boete als je gecontroleerd wordt? Zelfs als student?

- Is het na mijn studie mogelijk om de ov chipkaart
te gebruiken als persoonlijke chip kaart?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel als student reis je gratis door de weeks.
Dus is het dan niet raar dat je een boete riskeert
als je om een willekeurig reden niet kan inchecken?

Het beste antwoord

Mijn pas was een paar weken terug gebroken en nu weet ik alle ins en outs van het ding.

Je pas wordt na 12keer vergeten uit te checken geblokkeerd, en voordat je hem weer geactiveerd hebt moet je een kaartje kopen in bus of tram want JA je kan een boete krijgen..
En die bedraagt 30/35 euro!

Daarnaast kan je jouw Ov kaart gebruiken als persoonlijke kaart, maar altijd in en uitchecken dus, ook door de weeks, dat is verplicht

Na je studie kan je de pas ook nog gebruiken maar dan moet je er een ander product opzetten omdat je niet meer vrij mag reizen.
Voor meer info www.studentenovchipkaart.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je mag hem blijven gebruiken na je studie. Je kunt er dus gerust geld op zetten.
Of je pas geblokkeerd wordt weet ik niet. Wat wel gebeurd is dat er een tegoed op je pas wordt vastgezet/ingehouden. Hoeveel het is weet ik niet.
Bij het niet kunnen inchecken is er dacht ik niets aan de hand als je het aangeeft bij de controleur bij het instappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je chipkaart wordt niet geblokkeerd bij niet uit checken. Bel met de betreffende vervoersmaatschappij voor restitutie.

Wanneer je bij ns niet kan inchecken moet je een ander geldig kaartje kopen. Geef het probleem aan bij de conducteur en bel ook met de klantenservice om te zien of je geld terug kan krijgen. Weet niet zeker of het ook geldt wanneer je je kaart vergeten bent.

Je pas kan je na je studie blijven gebruiken tot de einddatum van de pas. Vergeet niet je reisproducten van duo stop te zetten en eraf te halen bij zo'n geel apparaatje. Check de ns site of de uitgestudeerdenactie nog loopt. Je krijgt dan 1 jaar lang gratis een voordeelurenkaart twv €55 en 2 dagkaarten gratis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen na 3x vergeten uit checken wordt je pas geblokkeerd. Je kan dan naar de NS-balie gaan, daar kunnen ze hem weer deblokkeren.

Als je niet in kan checken loop je inderdaad risico op een boete, zelfs als student. Als je dit van te voren meldt bij een chauffeur, conducteur o.i.d. verklein je dit risico enorm. Zij hebben een speciaal apparaatje waarmee ze kunnen zien dat je toch gratis reist als student.

Na je studie kan je je kaart gewoon houden als chipkaart. Vergeet dan niet je reisproduct eraf te halen, en er saldo op te zetten. Daarna is je kaart gelijk aan ieder andere kaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als student hoef je voor het reizen met de trein niet in en uit te checken. Dit geldt in ieder geval voor de treinen van de NS.
In het weekend moet je nog een papieren kaartje halen uit de automaat (wel met 40% korting natuurlijk).

Alleen met de bus en metro moet je in en uitchecken. Ik houd mijn ov altijd vast, zodat ik bij het verlaten van de bus niet vergeet uit te checken.

Bij welk aantal keer vergeten de pas blokkeert dat weet ik niet. Je kunt het altijd even vragen bij het loket van de ns.