Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

OV Chipkaart boete als student?

Ik vroeg me het volgende af:

Ik ben momenteel student en reis met een weekkaart.

- Na hoeveel keer ( vergeten) uit te checken word je pas
geblokkeerd?

- En als je om een reden niet kan inchecken riskeer je dan
een boete als je gecontroleerd wordt? Zelfs als student?

- Is het na mijn studie mogelijk om de ov chipkaart
te gebruiken als persoonlijke chip kaart?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel als student reis je gratis door de weeks.
Dus is het dan niet raar dat je een boete riskeert
als je om een willekeurig reden niet kan inchecken?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mijn pas was een paar weken terug gebroken en nu weet ik alle ins en outs van het ding.

Je pas wordt na 12keer vergeten uit te checken geblokkeerd, en voordat je hem weer geactiveerd hebt moet je een kaartje kopen in bus of tram want JA je kan een boete krijgen..
En die bedraagt 30/35 euro!

Daarnaast kan je jouw Ov kaart gebruiken als persoonlijke kaart, maar altijd in en uitchecken dus, ook door de weeks, dat is verplicht

Na je studie kan je de pas ook nog gebruiken maar dan moet je er een ander product opzetten omdat je niet meer vrij mag reizen.
Voor meer info www.studentenovchipkaart.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je mag hem blijven gebruiken na je studie. Je kunt er dus gerust geld op zetten.
Of je pas geblokkeerd wordt weet ik niet. Wat wel gebeurd is dat er een tegoed op je pas wordt vastgezet/ingehouden. Hoeveel het is weet ik niet.
Bij het niet kunnen inchecken is er dacht ik niets aan de hand als je het aangeeft bij de controleur bij het instappen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je chipkaart wordt niet geblokkeerd bij niet uit checken. Bel met de betreffende vervoersmaatschappij voor restitutie.