Een spoorse vraag (Zie beschrijving)

Waarom staat er ook vaak bij een spoorwegovergang met enkelspoor wacht tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trein komen terwijl dit op een overgang met enkelspoor nooit het geval kan zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Er kan daadwerkelijk nog een trein komen. Normaal gesproken niet - voor passagiers- en goederentreinen gelden bepaalde minimumafstanden en minimumvolgtijden.

Wanneer er aan het spoor wordt gewerkt, rijden er echter werktreinen. Die worden niet door de railverkeersleiding geleid, zoals normale treinen, maar zorgen zelf dat ze niet botsen. Werktreinen kunnen wel degelijk vlak achter elkaar rijden.

Maar zelfs dat is niet de werkelijke reden van die tekst dat er nog een trein kan komen - de werkelijke reden kent bijna niemand.

Dat er nog een trein kan komen, is namelijk niet zo'n probleem. Als die tweede trein snel komt, gaan de bomen niet eens open. Als die tweede trein ietsje later komt, gaan de bomen half open, en daarna meteen terug dicht. Dus zolang de bomen nog aan het opengaan zijn, kun je in principe veilig oversteken - op dat moment is er met zekerheid *geen* trein in aantocht die zo snel ter plekke is dat jij kan worden verrast.

Nee, de werkelijke reden van die tekst is, dat (vracht) auto's de spoorbomen eraf kunnen rijden als ze al optrekken wanneer de bomen nog niet vertikaal staan. Dat geldt sowieso, en al helemaal wanneer er toch meteen een tweede trein komt en de bomen dus vanaf halfopen meteen terug dicht gaan.

Het bord met de tekst "wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nóg een trein komen" heet in het spoorse jargon de 'wachtplank'. In feite zou hij de 'rijd-alsjeblieft-onze-bomen-niet-kapot-plank' moeten heten.

Bron:
Collega's bij ProRail van de afdeling Overwegbeveiliging.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er kan wel nog een trein achteraan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wagenvoerder (vroeger machinist genaamd) kan zo maar op het idee komen een stukje achteruit te rijden!
Maar de mogelijkheid bestaat wel,dat er een trein achteraan komt, b.v. een reparatie of goederentrein.