Hoe komt het dat bij zware regen de bovenleiding van trams en treinen geen kortsluiting maakt ?

Laatst sloeg bij mij thuis de aardlekschakelaar uit doordat er regenwater in een van de tuinlampen was gekomen. Kortsluiting dus. Maar hoe kan het nu dat bij regen geen ongewenste lekstroom ontstaat tussen de spanningsdraad van de tram en de aarde ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je zou een rechtstreekse verbinding moeten hebben tussen de bovenleiding en de rails. Dit komt zelfs bij zware regenval niet voor. Zie ook onderstaande link.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_l...

Heel simplistisch uitgelegd: bij de tram en trein is de bovenleiding de plus en de rails de min. Daar zit dus zo een 3-4 meter tussen welke door water moet worden opgevuld. Je buitenlamp is anders, daar zit de plus en min maar een cm uit elkaar, dus is die ruimte snel gevuld met water. Zeker als het water niet weg kan.

Als die regen in een doorlopende straal zou vallen en zodoende een verbinding zou maken tusse bovenleiding en aarde, zou er sprake van kortsluiting. Maar gelukkig regent het bij ons nooit zo hard.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100