Hoe komt het dat bij zware regen de bovenleiding van trams en treinen geen kortsluiting maakt ?

Laatst sloeg bij mij thuis de aardlekschakelaar uit doordat er regenwater in een van de tuinlampen was gekomen. Kortsluiting dus. Maar hoe kan het nu dat bij regen geen ongewenste lekstroom ontstaat tussen de spanningsdraad van de tram en de aarde ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Je zou een rechtstreekse verbinding moeten hebben tussen de bovenleiding en de rails. Dit komt zelfs bij zware regenval niet voor.
Zie ook onderstaande link.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het niet echt eens met je bronvermelding, want daarin staat niet jou antwoord echt duidelijk in terug te lezen, sterker nog, dat de retourstroom, via de rails terug gevoerd word naar onderstations...
Dus er is wel rechtstreekse verbinding via de bovenleiding en de rails, via de trein zelf.
Daarbij, hoe zit het met de ophanging, tussen de bovenleiding en de ophanging ??
jc54
13 jaar geleden
Het ging in de vraag over kortsluiting bij zware regenval.
Uit bronvermelding blijkt dat de positieve stroomdraad de bovenleiding is, en de negatieve is de rails.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was dus hetgene wat ik me ook afvroeg, die draad hangt aan isolatoren maar als die nat worden gaan ze toch ook enigszins geleidend worden ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ikzelf ben op deze site uitgekomen:
http://www.nicospilt.com/index2.html
Enorm veel informatie terug te vinden, alleen of specifiek je vraag echt beantwoord word, zover was ik niet met lezen, maar op het eerste oog, denk ik van wel.
Wil ook coulant blijven aan jc54, keur zijn antwoord niet af, maar er rezen gewoon iets meer vragen daardoor op.
Vandaar ook netjes onder zijn antwoord deze verwijzing..
jc54
13 jaar geleden
Ik kan er mee leven;-)
Heel simplistisch uitgelegd: bij de tram en trein is de bovenleiding de plus en de rails de min. Daar zit dus zo een 3-4 meter tussen welke door water moet worden opgevuld.

Je buitenlamp is anders, daar zit de plus en min maar een cm uit elkaar, dus is die ruimte snel gevuld met water. Zeker als het water niet weg kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die regen in een doorlopende straal zou vallen en zodoende een verbinding zou maken tusse bovenleiding en aarde, zou er sprake van kortsluiting. Maar gelukkig regent het bij ons nooit zo hard.