Waarom mag je pas vanaf 21 jaar alle motors rijden maar wel met 18 autorijden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
tinus1969
4 jaar geleden
Ik vermoed dat zware motoren domweg te gevaarlijk zijn voor jongvolwassenen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja dat is wel zo Tinus maar een dikke bmw mag wel als je 18 bent. Die gaat ook 200+ km per uur.
tinus1969
4 jaar geleden
Hoge snelheid is niet het grootste probleem. Overigens gaat het blijkbaar om een Europese regel.
Sommige landen kennen ook andere beperkingen voor (zeer) jonge of nieuwe auto-bestuurders.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat is dan het probleem? Vermogen? Een dikke bmw heeft bv ook veel vermogen.
tinus1969
4 jaar geleden
Het risico van zulke motoren zit in de combinatie van enorme acceleratie (veel vermogen op weinig gewicht) en de kans op vallen etc. (alsmede de gevolgen daarvan, een motor heeft geen kooiconstructie of veiligheidsgordels).

Antwoorden (1)

Als ik me de discussie van destijds goed herinner was het argument voor het invoeren van dit gefaseerd toestaan van een hoger vermogen vooral gebaseerd op het grote aantal doden en gewonden onder jongvolwassen motorrijders.

Gedacht werd dat een nieuwbakken motorrijder moest leren al deze pk's en vooral ook zichzelf te beheersen. Met het stijgen van de leeftijd neemt vaak ook de zelfbeheersing toe. Bovendien wanneer men al enige tijd motor rijd is ook "het nieuwe" er een beetje af waardoor ook de verleiding tot stunten wat minder groot is.

Waarom wel dit systeem bij motorfietsen en niet bij auto?

Wel door alle veiligheid constucties in een auto is het aantal en de ernst van de verwondingen relatief (!) veel lager dan bij een motor.
Ook is het effect van meer vermogen bij een auto veel geringer dan bij een motor.
Reddie
4 jaar geleden
In Japan mag je een motorfiets pas berijden als je hem vanuit lig stand recht op kunt zetten. Daar is het dus een kwestie van kracht en gewicht.
Misschien is dat hier ook een beetje zo.