Ik word dit jaar 24 word mijn A2 motorrijbewijs gelijk omgezet naar A?

Ik heb op 08-05-2017 mijn A2 rijbewijs gehaald. Voor de nieuwe regeling, ik word in december 24. Word mijn A2 dan gelijk omgezet naar een A of moet ik nog daar nog een praktijk exame voor afleggen, ondanks dat ik 24 wordt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Je zal praktijk examen voor A moeten doen. :/

Antwoorden (1)

Het ligt er maar net aan, hoe jij je A2 rijbewijs hebt bemachtigd, rechtstreeks, of via de getrapte weg. In de link meer uitleg.
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
A2 rechtstreeks moet ook examen doen voor A (trapgewijs ook).
A met code 80 (je mag alleen op max. A2 motoren rijden) vervalt de code 80 na twee jaar of als je 24 wordt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is het dus, er staat niet of je direct A krijgt als je 24 word en al A2 hebt. Ik heb toen ik 22 was direct A2 gehaald. Eind dit jaar word ik 24. Ik kan nergens vinden of het nu word omgezet in A omdat ik 24 word.
Inekez1
5 jaar geleden
Alleen als er op je rijbewijs staat dat je A hebt met code 80, vervalt de code 80 als je 24 wordt. Dat heb jij niet, kan ook niet omdat je je rijbewijs hebt gehaald voordat die regeling in werking trad. Jij hebt nu gewoon rijbewijs A2 en zult een extra examen, mogelijk ook extra rijlessen, moeten doen voor rijbewijs A.
TurfGraver
5 jaar geleden
Precies wat Inekez1 zegt.
Nu kun je kiezen om i.p.v. voor A2 direct voor A met code 80 gaan.
Resultaat is het zelfde wat betreft zwaarte van motor rijden eerst maar je rijbewijs wordt na je 24ste of na 2 jaar bij een A met code 80 een A zonder code 80. Bij een rijbewijs A2 moet je eerst nog examen doen voor A.
Inekez1
5 jaar geleden
"Nu kan je kiezen..." = Tegenwoordig kan men kiezen...
Voor de vraagsteller geldt dit dus NIET.
TurfGraver
5 jaar geleden
Nu = tegenwoordig. :)