Mag je wettelijk alléén motoren verbieden op een toeristische dijkweg?

Dus dat andere motorvoertuigen wel vrije toegang hebben.
http://motor.nl/nieuws/een-dijkverbod-voor-motorrijders/

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De RVV 1990 geeft hier wel ruimte voor met bord C11. Het is de bevoegdheid van de gemeente om binnen de gemeente de weg in te richten. Het is daarnaast ook de plicht van de gemeente om overlast te beperken - voorzover dat binnen haar bevoegdheden ligt. Ik ben bang dat het bezwaar van KNMV en MAG sneuvelt op dat laatste. Het probleem voor de gemeente is namelijk niet de snorscooter of brommert of auto maar de motorrijder die (te vaak?) op of over de maximale geluidsgrens gaat.
Maar goed, ik ben niet de rechter.

Toegevoegd na 4 minuten:
De wetgever heeft met RVV1990 C11 bepaald dat er dus een zelfstandig verbod KAN zijn om motoren uit te sluiten van bepaalde stukken weg.
Of de gemeente terecht gebruik maakt van die mogelijkheid is een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Tja. Ook een oplossing. Nog even en de snelwegen zijn verboden voor alles wat harder dan 50 kan. Ze zouden ook kunnen handhaven tegen overtreders. ...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
handhaven is niet zo makkelijk. Dan moet je minstens acht uur per dag een politieagent neerzetten, zo gauw die even weg is komt er een knetteraar aan. Het gaat voornamelijk om de herrie.
TurfGraver
7 jaar geleden
Dus plaatsen we een bord die we ook niet handhaven en straffen daarmee alle motor rijders (ook de niet knetteraars)?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@turfgraver: ik bedoel dat het moeilijk is in beide gevallen. Wel of geen bord, je kunt er niet iemand 24uur neerzetten. Iemand die overal lak aan heeft knettert er toch lustig op los.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@TurfGraver Ik zie daar al twee agenten staan op een mooie zomerdag met hun decibelmeter een groep motorrijders op Harleys bekeuren. Die zijn wel echt de sjaak want de campinggangers rechts op de foto, de klagers vermoedelijk, die staan dan echt niet te klappen voor de blauwe helden.
TurfGraver
7 jaar geleden
Zou zo maar kunnen NGanzenveer. Maar dat zou dan wel DE aanpak van het probleem zijn. En niet (weer) een nep oplossing waar de goeden onder moeten lijden.