Quad 110 cc wil niet starten wat kan ik doen?

Quad heeft gelopen maar lekte bij carburateur,
nieuw kapje erop gezet en vlotter pen en vlotter vervangen maar wil niet aanslaan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat voor quad is het, wat voor motorblok, wat is de staat van onderhoud, doet de accu het nog wel, werkt de startmotor nog, werkt het wellicht als je 'm aanduwt, brandstoffilter/luchtfilter gecontroleerd, bougies gecontroleerd, zit er nog brandstof in, staat de benzineleiding niet toevallig op OFF, doet de startknop het nog wel.......? Informatie!
Bordensteker
7 jaar geleden
Juist!

Antwoorden (1)

Wat voor nieuw kapje?
Waarom vlotter pen en vlotter vervangen?
Het lekken kán door een lekke vlotter komen, maar dan hoef je niet meteen ook een “kapje” te vervangen ...
Zolang we hier weinig weten kunnen we er hoogstens een slag naar slaan. Daar gaat-ie!

Kan het zijn dat het lekken tengevolge heeft gehad dat de motor nu nog steeds verzopen is?

In dat geval:
Punt 1. Liefst bougie eruit schroeven en laten drogen en reinigen. Benzinekraantje dichtzetten.
Punt 2. Een kwartiertje wachten (en intussen de motor ook even ronddraaien met kickstarter of elektrische starter, waarbij de eventuele benzinelucht eerst wel weggewaaid is, dus buiten doen, en met de bougiekabel weggehouden van het gat waar de bougie zat).
Punt 3. Daarna de droge bougie er weer in. Paar keer proberen zoals hier onder staat bij punt 12 (met gas vol open), en als dat niks oplevert:
Punt 4. ( = punt 13) benzinekraantje open, en de gewone koudstartprocedure: choken en gas dicht tijdens het starten.

Alternatief met iets minder werk (en iets minder kans op succes):
Punt 11: benzinekraantje dicht zetten;
Punt 12: gas naar vol open draaien EN ZO VASTHOUDEN en dan zó een tijdje starten tot ie aanspringt. Met een elektrische starter pakweg tien seconden per keer, en dan een half minuutje wachten, maar wel steeds heel de tijd dat gas vasthouden in de stand volgas.
Punt 13: Als dat na een keer of vier nog steeds niet helpt, dán gokken op toch de koudstartprocedure: daarvoor nu eerst het benzinekraantje open zetten, choken en gas dicht tijdens het starten.

Succes.
Punt 21: En anders moet je toch veel uitgebreider het soort quad en zo beschrijven, en wat er allemaal mee gedaan is, anders blijft het echt giswerk.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vlotter pen en as waren afgebroken en vlotter kapje lekte door pakking heb ik een nieuwe laten komen,bougie blijft wel droof zou het de sproeier kunnen zijn anders maak ik die eerst schoon en probeer dan eens onder het starten wd40 in de luchtfilter te spuiten.
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik las dat WD-40 tegenwoordig als drijfgas geen propaan meer gebruikt, maar CO2, en dat het daardoor niet meer bruikbaar is als starthulpspuitbus. (Het werd voorheen wel gebruikt voor tweetaktmotoren in plaats van Start Pilote e.d. omdat gewone starthulpspray de smerende eigenschappen van tweetaktbrandstof (mengsmering) mist.)
“WD-40 was previously recommended [as a starting fluid] for use on two stroke engines because it has lubricating qualities, however, the formulation with CO2 as propellant instead of propane no longer has the same effect.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Starting_fluid#Two_strokes Dus het maakt verschil of je nog een oude spuitbus WD-40 hebt, of zo’n nieuwere, die niet werkt als starthulp. Ik hoop dat de samenstelling in de kleine lettertjes op de bus staat. Als de pakking van het vlotterkamerdeksel is gaan lekken, zou het denk ik best kunnen dat er (vergaan) pakkingmateriaal in de sproeier terecht is gekomen. Of ander vuil. Sproeier reinigen is in elk geval een goede actie.
Tijdens mislukkende startpogingen moet je bij de uitlaat een bezinegeur kunnen ruiken, dus als hij niet aanslaat en je ruikt niets van benzine daar, dan ligt het voor de hand om verder te zoeken naar iets met de brandstoftoevoer. Ook als de motor met een geschikt starthulpmiddel wél wil aanslaan, maar dan niet blijft lopen als het starthulpgas stopt, wijst dat op een brandstofprobleem. Als je zeker weet dat er brandstof komt, blijft alleen de ontsteking nog over. Maar ik zou zeker ook kijken of de uitgedraaide bougie wil vonken; je weet kennelijk wel waar je zoal op moet letten. En is er nu eigenlijk nog helemaal geen reden om de ontsteking te verdenken.