Wat is nu precies de motorinhoud van een motorrijtuig?

Als je googled naar motorrijtuigen krijg je altijd de motorinhoud gegeven (bijvoorbeeld; 1200) en de KW (bijvoorbeeld: 35).
wat betekent dit nu precies? heeft dit met verbruik, snelheid of kracht te maken?
En hoe zit dit nu binnen de nederlandse wetgeving met een motorrijbewijs?
hoe oud moet ik zijn om bijvoorbeeld een 1200 te mogen rijden?

Toegevoegd na 33 minuten:
en wat is het vermogen gewichts verhouding?

7 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De cilinders kunnen heel groot zijn ( de inhoud ) maar toch wat minder pk leveren anders om kan ook relatief kleine motoren met kleine cilinder inhoud kunnen soms met behulp van turbo of compressor veel piek vermogen hebben . Als je de zuiger (s) zou vullen met vloeistof die hoeveelheid is de inhoud . Dus 2 liter of 500cc ? Maar het vermogen kan sterk variëren dus een dikke 4 liter ( 4000cc) V8 kan netto minder vermogen hebben dan een 1 liter ( 1000cc ). Dan PK gewicht . Iets wat 500kilo weegt gaat mogelijk sneller met 100 pk dan een object dat 1000 kilo weegt . Er zijn nog wel andere factoren zo als lucht weerstand en wielmaat en overbrengingsverhoudingen men kan kiezen voor meer kracht of meer snelheid .

Antwoorden (1)

Die 1200cc is de inhoud van de cilinder(s).
De kW is het vermogen wat de motor kan leveren.

Beide hebben wel een relatie, maar zijn toch niet geheel 1-op-1 uitwisselbaar.

De motorinhoud (het aantal cc) is eigenlijk een verouderde term om aan te geven hoe 'sterk' een motor is. Toch is het een heel populaire maat.

Wettelijk zijn garages e.d. verplicht om in hun reclame-uitingen e.d. het vermogen uit te drukken in kW, maar omdat in de volksmond nog veelal over cc's wordt gesproken vermelden leveranciers vaak beide.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe zijn de regels voor het motorrijbewijs?

Als je jonger bent dan 20 jaar, krijg je eerst te maken met de lichte motor (A1). Vanaf 17 jaar mag je daarvoor al theorie-examen doen. Op die leeftijd mag je ook al rijlessen volgen als je bent geslaagd voor je motortheorie-examen of je autorijbewijs hebt. Vanaf 18 jaar mag je de praktijkexamens (voertuigbeheersing en verkeersdeelneming) doen voor het rijbewijs A1.

Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A1, kun je overstappen naar de middelzware motor (A2). Daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming te doen. Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A2, mag je overstappen naar de motor met onbeperkt vermogen (A). Ook daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming te doen.

A2 en A rechtstreeks

Je kunt ook rechtstreeks je rijbewijs halen voor A2 en A. Voor A2 moet je dan minimaal 20 jaar zijn, voor A minimaal 24 jaar. Voor beide categorieën moet je dan een theorie-examen en de twee praktijkexamens doen.

Lichte motor
125 cc en maximaal vermogen van 11 kilowatt (kW) Rijbewijs A1

Middelzware motor
Maximaal vermogen van 35 kW Rijbewijs A2

Zware motor
Onbeperkt vermogen Rijbewijs A