Hoe krijg je een tweetakt motor die 2 jaar niet heeft gelopen weer aan de gang?

Er zit nieuwe benzine in.
Hij vonkt.
Leidingen etc. zijn goed.

Volgens mij komt alleen de benzine nog niet in de cylinder.

Het is een tweetakt 1 cylinder blok met 2 zuigers van een Italiaanse motor uit 1957.

Kan ik gewoon wat benzine in de cylinder spuiten en hem dan starten in de hoop dat hij dan de benzine aanzuigt?

Moet ik ervoor zorgen dat er eerst de mengsmering door het blok heenloopt om een vastloper te voorkomen?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ding heeft een elektrische starter dus ik kan hem ook een paar keer zo rond laten draaien. Maar ik wil zo min mogelijk risico lopen.

Toegevoegd na 35 minuten:
Tank is nieuw!

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet de carburateur uit elkaar halen en schoonmaken. Deze zit waarschijnlijk verstopt met oude benzine- en olieresten.

Indien de moter een voldoende krachtige vonk geeft en hij krijgt brandstof, dan moet hij het kunnen doen. Staat hij lang stil, dan kan er rommel/ roest/ zand/ water in de brandstof zitten. Dus altijd de tank er af halen en schoon spoelen (benzine) De leidingen schoon spoelen en alles schoon maken waar de benzine door loopt, naar de cylinder. Dan zal hij moeten starten.

Er kan intussen al veel benzine in je luchtfilter of je carter zijn gelopen. De mogelijkheid bestaat dat het mengsel te rijk is om te ontbranden. Als je motor buiten staat moet je na een paar keer kickstarten benzine aan de uitlaat ruiken. Als je niets ruikt zit je sproeier verstopt, maar gezien je verhaal zal hij wel juist teveel benzine krijgen (verzuipt). Maak eerst de deksel van de vlotterkamer los en controleer of de vlotter goed op en neer beweegt. Plaats het deksel terug en let op dat de vlotternaald goed in de sproeier komt. Controleer dat het deksel vrij op en neer gaat zonder weerstand (eerst benzineslang verwijderen) voor je het deksel weer vastschroeft. Als je de vlotternaald verbuigt heb je een probleem! Probeer dit eerst maar even, succes. Toegevoegd na 3 dagen: Om te proberen kan hij best zonder luchtfilter lopen, je moet er alleen geen grote afstanden mee rijden (of over het strand rijden zoals ik deed toen ik 12 was).

hij zuigt benzine damp aan en dat komt door de spoelpoorten vanonder de zuiger de cilinderruimte in, als dat allemaal doet, controleer dan of de onsteking wel optijd staat, te vroeg of te laat is ook geen ontbranding. en net als eerdere reageerders, even smeren en loos laten draaien

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100