Hoe krijg je een tweetakt motor die 2 jaar niet heeft gelopen weer aan de gang?

Er zit nieuwe benzine in.
Hij vonkt.
Leidingen etc. zijn goed.

Volgens mij komt alleen de benzine nog niet in de cylinder.

Het is een tweetakt 1 cylinder blok met 2 zuigers van een Italiaanse motor uit 1957.

Kan ik gewoon wat benzine in de cylinder spuiten en hem dan starten in de hoop dat hij dan de benzine aanzuigt?

Moet ik ervoor zorgen dat er eerst de mengsmering door het blok heenloopt om een vastloper te voorkomen?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ding heeft een elektrische starter dus ik kan hem ook een paar keer zo rond laten draaien. Maar ik wil zo min mogelijk risico lopen.

Toegevoegd na 35 minuten:
Tank is nieuw!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warrig verhaal. één cilinder twee zuigers en via de carburateur benzine kwijtgeraakt.
M.i. klopt de vraag niet helemaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets warrig verhaal. Als je niets van auto's en motoren weet dan reageer niet. Het is een tweetakt blok met 1 cylinder en in die cylinder zitten 2 gaten met daarin in ieder gat 1 zuiger, dus 2 zuigers in totaal. Snap je dat 1+1=2 in 1? Verder had ik de kraan van de tank open laten staan en dus liep de mengsmering via de carburateur weg. Geen idee hoe dat kan maar ik heb een monteur en die werkt aan mijn oude auto's en motoren, en die heeft dat schoongemaakt. Zoals ik al zei is alles vrij en schoon maar starten doet hij niet, monteur is op vakantie en nu is het lekker weer dus ik wil rijden. En nou aan jouw eens uit te vogelen welk merk zo'n blok maakte. Ben benieuwd of je daar achter komt. Begonnen in Italie ergens in de jaren 40, maakten van alles op wielen tot begin jaren 70.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het kennelijk over een dubbelzuiger zoals Puch die ook in de jaren vijftig maakte; ik ben er nog niet uit.
Overigens zou ik geen benzine direct in de cylinder spuien; dat komt de smering niet ten goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het over Garelli?

Antwoorden (4)

Je moet de carburateur uit elkaar halen en schoonmaken. Deze zit waarschijnlijk verstopt met oude benzine- en olieresten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is volgens mij niet verstopt, de benzinetank is leeggelopen via de carburateur dus die zal niet verstopt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tank is nieuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt zelf dat de benzine de motor niet bereikt. De tank is nieuw. Dan kan het dus alleen aan de carburateur liggen. Heb je hem helemaal uit elkaar gehaald? Je kunt beginnen de sproeier eruit te halen en controleren of die verstopt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms blijft de vlotter in zijn laagste stand hangen als hij droog heeft gestaan. Als je dan veel later de kraan open zet loopt de vlotterkamer over en loopt de benzine weg, waarschijnlijk in het luchtfilter of naar je carter.
Indien de moter een voldoende krachtige vonk geeft en hij krijgt brandstof, dan moet hij het kunnen doen.
Staat hij lang stil, dan kan er rommel/ roest/ zand/ water in de brandstof zitten.
Dus altijd de tank er af halen en schoon spoelen (benzine)
De leidingen schoon spoelen en alles schoon maken waar de benzine door loopt, naar de cylinder.
Dan zal hij moeten starten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kan intussen al veel benzine in je luchtfilter of je carter zijn gelopen. De mogelijkheid bestaat dat het mengsel te rijk is om te ontbranden.
Als je motor buiten staat moet je na een paar keer kickstarten benzine aan de uitlaat ruiken.
Als je niets ruikt zit je sproeier verstopt, maar gezien je verhaal zal hij wel juist teveel benzine krijgen (verzuipt).
Maak eerst de deksel van de vlotterkamer los en controleer of de vlotter goed op en neer beweegt.
Plaats het deksel terug en let op dat de vlotternaald goed in de sproeier komt. Controleer dat het deksel vrij op en neer gaat zonder weerstand (eerst benzineslang verwijderen) voor je het deksel weer vastschroeft.
Als je de vlotternaald verbuigt heb je een probleem!
Probeer dit eerst maar even, succes.

Toegevoegd na 3 dagen:
Om te proberen kan hij best zonder luchtfilter lopen, je moet er alleen geen grote afstanden mee rijden (of over het strand rijden zoals ik deed toen ik 12 was).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Wel ene hoop troep eruit maar ik had niet het idee dat bij ergens verstopt was. Hij start nog steeds niet, wel met starthulpspray, heb ik even geprobeerd of te zien of hij uberhaubt wel wil lopen. Als ik hem gewoon een paar keer laat starten loopt er uiteindelijk benzine uit de carburateur, waar luchtfilter moet zitten, die luchtfilter heb ik er nu af...... moet er die op voordat hij zou willen lopen? Kan het aan de benzine liggen? Ik heb mengsmering gehaald bij de pomp. Welke verhouding mengen ze dat? Was dat vroeger misschien anders? Nu ben ik een behoorlijke leek als het gaat over motoren dus ik pruts ook maar wat aan. Geen idee waar alles voor dient maar aangezien het er heel simpel uitziet moet ik het toch ook kunnen, dacht ik. Balen dat het niet lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is de mengverhouding bij de pomp nog steeds 1: 25. Vraag dat liever aan de pomphouder ik rij al lang geen tweetakt meer. Voorlopig moet hij daar in ieder geval op kunnen lopen.
Er mag echt geen benzine uit de carburateur lopen. Zo te zien werkt je vlotter niet. Het kan zijn dat je vlotter lek is geraakt. Demonteer je vlotter en schudt hem om te horen of er geen benzine in is gelopen. Je kunt ook controleren of je vlotter hoog genoeg uit de vlotterkamer steekt als je daar wat benzine in laat lopen. De naald moet er een flink eind boven uit steken om die sproeier die in het deksel zit dicht te kunnen drukken. De naald moet recht zijn. Daarna de benzineslang bij de tank losmaken. Steek de vlotternaald in de sproeier in het deksel en blaas krachtig in de slang; er mag geen lucht ontsnappen.
Tot nog toe is mijn conclusie dat je motortje verzuipt en dat hij daarom niet wil lopen. Pas als je dat hebt opgelost kunnen we naar andere oorzaken zoeken.
Ja, inderdaad balen; vanachter een laptop sleutelt het veel gemakkelijker ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het een Garelli en welk type is het of bouwjaar?
hij zuigt benzine damp aan en dat komt door de spoelpoorten vanonder de zuiger de cilinderruimte in, als dat allemaal doet, controleer dan of de onsteking wel optijd staat, te vroeg of te laat is ook geen ontbranding.
en net als eerdere reageerders, even smeren en loos laten draaien