Wat is een veilige snelheid voor een motorrijder?

Ik zag ergens staan dat de gemiddelde snelheid bij niet dodelijke ongevallen 38 km/h is en bij dodelijke ongevallen 50 km/h.
Nu wilde ik de motor gebruiken dagelijks om naar mijn stage te gaan. Heen zo'n 60 km en dus 80 wegen pakken voor de veiligheid ipv de snelweg (120/130). Maar als ik het dus goed begrijp is de kans dat je een ongeluk boven de 50 km/h overleeft toch al niet zo groot ongeacht hoe hard je gaat?
Natuurlijk buiten het feit dat hogere snelheid altijd meer kans op de dood betekend maar ergens kun je natuurlijk wel een lijn trekken.
Weet iemand hier iets meer over? Advies misschien wat ik het beste kan doen qua motorrijden? De auto vind ik namelijk veel te duur elke dag.

Toegevoegd na 1 dag:
Alvast bedankt voor alle antwoorden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (5)

Als ik jou was en je wilt graag motorrijden zou ik hier niet teveel over na gaan denken. zorg ervoor dat je goede lessen hebt,veilig en betrouwbaar materiaal en goed oplet op het andere verkeer. Of een ongeluk dodelijk is nooit te bereken. Behalve als je voor altijd in een woonwijk wilt blijven rijden :P.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over je snelheid zou ik me niet te druk maken, je moet toch meerijden met het overige verkeer. Weet wel dat de snelweg veiliger is dan de B wegen ed., dit door kruisend verkeer wat je niet op de snelweg hebt. Je rijstijl is ook zeer belangrijk bij veilig motorrijden, niet boven je macht rijden. Mij gaat het al meer dan 40 jaar goed af op de motor.!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je veiligheid op de motor zit voor het grootste gedeelte in je rijstijl. Angst/onzekerheid is het grootste risico. Ik zou aanraden om een paar rijlessen te nemen als je lang niet gereden hebt waardoor je mogelijk wat zelfverzekerder wordt.
Overigens zullen de kosten per kilometer niet veel lager zijn dan van een kleine auto.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als men schrik heeft op de motor kan men er beter afblijven, je bent dan niet een gevaar voor jezelf maar ook voor anderen.
mijn devies is dat ik alles moet gezien hebben qua verkeer, links rechts voor en achter, ik rij al 30 jaar met de motor en geloof me , je moet opletten in het verkeer
Snel rijden kan iedereen , goed rijden is een andere vraag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
80 kilometer per uur met een personenauto is ook dodelijk, tegen een boom ben je toch altijd de verliezer.
Ik raad je niet aan om de 80 kilometerwegen op te zoeken in verband met tegenliggers. De meeste ongelukken met motoren gebeuren door afslaand verkeer en op kruisingen waar ze over het hoofd gezien worden. In beide gevallen vallen er meestal zwaar gewonden en doden.
Probleempje op de snelweg is meestal dat je in een dode hoek terecht komt en omver getikt word. Helaas is dat ook niet leuk...

Ik raad je aan een gevorderde rij opleiding te volgen, daar leert men je gevaarlijke situaties te herkennen voordat het mis gaat. Dat heeft mij al regelmatig mijn hachje gered!

Dat gezegd hebbende, ik rijd de laatste drie jaar dagelijks woon werk verkeer en ben eenmaal onderuit gegaan met 70 kilometer per uur door een olievlek in een bocht, schade: een valbeugels vlak geschuurd, stepje glad eraf, pak afgesleten en een enorme deuk in mijn ego.
Kortom, ik leef nog en reed harder dan 60! Het hangt er vanaf wat je tegenkomt...