Kan ik een motor overschrijven op mijn naam zonder motorrijbewijs ?

Hallo,

Ik wil graag een lichte motor kopen voor woon/werk verkeer.
Nu heb ik er eentje op het oog, (Honda MBX 125F).
Deze wil ik graag kopen en overschrijven op mijn naam, en daarna schorsen, totdat ik mijn motorrijbewijs heb.
Ik heb overigens wel een autorijbewijs.
Kan/mag dat ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.8K

Het beste antwoord

Ja.

Voor het overschrijven is het volgende nodig:
. Zelf aanwezig zijn bij het overschrijven
. Minimaal 18 jaar oud zijn (voor een motor)
. In Nederland wonen en ingeschreven staan bij de gemeentelijke basisadministratie

Voorwaarden voor online schorsen
" .Het voertuig staat op uw naam. (...)
. U bent in het bezit van het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs of de kentekencard.
. U heeft DigiD nodig om in te loggen.
. U kunt met iDEAL betalen. "

Officieel kun je de verzekering stopzetten als de motor geschorst is maar het lijkt me toch handig om 'm te verzekeren voor het geval er iets mee gebeurt als hij thuis in de schuur staat.

Belangrijke regels bij het schorsen:
"Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg rijden of staan.
Als u de schorsing beëindigt binnen 1 maand na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst.
Na de schorsing kunt u zelf de verzekering stopzetten. De RDW geeft aan de Belastingdienst door dat het kenteken is geschorst. De motorrijtuigenbelasting stopt dan automatisch.
Als u een schorsing vóór de einddatum opheft en u schorst hetzelfde kenteken opnieuw binnen een jaar na begin van de eerste schorsing, dan moet u een hoger schorsingstarief betalen. Dit tarief vindt u onder aan deze pagina (schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing). "

"Een schorsing duurt maximaal 1 jaar en gaat in op de dag dat u de schorsing aanmeldt. Na 1 jaar loopt de schorsing automatisch af. " Dit kan verlengd worden.

Schorsen kost eur 73.-, verlengen van een schorsing kost eur 24.-.

Als de schorsing opgeheven is, beslist niet vergeten 'm te verzekeren. Ook de motorrijtuigenbelasting gaat dan weer lopen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Computoon,
Bedankt voor je waardevolle antwoord.
Echter beschik ik al over deze informatie.
Ik wilde gewoon weten of ik bij het overschrijven ook een motorrijbewijs moet kunnen overleggen.
Computoon
10 jaar geleden
Nee, dat hoeft dus niet. Eigenlijk is dat op naam zetten gewoon een transactie die samenhangt met de koop- en verkoop. Het is de enige manier om ervoor te zorgen dat de vorige bestuurder niet aansprakelijk gesteld kan worden als jij ongelukken/boetes veroorzaakt('gevrijwaard is'). En dat jij een bewijs hebt dat de motor van jou is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok. Dank je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even een toevoeging: het hoger tarief wegens schorsen binnen een jaar na de vorige schorsing is niet van toepassing op motoren. Citaat RDW.nl:
Schorst u een voertuig, binnen 1 jaar na het begin van de vorige schorsing, dan betaalt u het 'hoog tarief' (schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing). Het hoge tarief geldt niet voor voertuigen van 15 jaar en ouder, motorfietsen en brom- en snorfietsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Jazeker.
Wat je bedoelt is de papieren op jouw naam laten zetten [postkantoor]. Dat zijn de eigendomspapieren, heeft eigenlijk niets te maken met het gebruik ervan.
Belangrijk is dat je deze motor wel vóór de aankoop/dezelfde dag dus verzekert.
Het is verplicht om verzekering te hebben, denk daar liever wel aan.

Succes met het behalen van je motorrijbewijs!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als je hem schorst, hoef je hem toch niet te verzekeren ?
Of is dit weer zo'n fabel waar ik in trap ?
Maar wel bedankt voor je antwoord. daar heb ik inderdaad wel wat aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt. Een geschorst voertuig hoeft niet verzekerd te worden. Dus als je hem dezelfde dag nog schorst, is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Schorsen gaat over het niet betalen van belasting van eerst 12 maanden; dit heeft niets te maken met verzekering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voorzover ik weet.
Computoon
10 jaar geleden
Dat klopt maar bij een niet-geschorst voertuig (de normale situatie dus) is verzekering verplicht, ook als je er nooit in/op zou rijden en het voertuig continu in de garage zou staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag een voertuig schorsen voor de verzekering en de wegenbelasting maar dan moet deze ook van de openbare weg (zelfs niet in je voortuin). Dus je zult het voertuig in een garage of box moeten plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden.