Mag ik met mijn auto rijbewijs een motor besturen?

Ik hoorde vandaag iemand het volgende zeggen (ongeveer). Wanneer je 2 jaar in het bezit bent van een geldig auto rijbewijs mag je een motor rijden tot 125/150cc. Dit met nog wat andere voorwaarden.

Klopt er iets van wat hierboven staat. ik kan hier geen concreet antwoord voor vinden op internet. Ik heb mijn rijbewijs al sinds 2009 dus dat is al zeker lang genoeg.

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
tinus1969
10 jaar geleden
Ik heb vaker dat de regels vroeger (in de jaren 60/70) op dit punt veel makkelijker waren. Misschien zit daar de verwarring.
Reddie
10 jaar geleden
@tinus1969 , dat was in 60/70 niet anders dan nu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie wat een onzin. Toen mocht je gewoon mptor tijden met een L op de motor in je eigen woonplaats.
Bordensteker
10 jaar geleden
Kan het misschien zijn dat de verwarring een gevolg is van iets anders: namelijk dat een houder van een rijbewijs B zonder apart bromfietsrijbewijs toch op een bromfiets mag rijden? Ik bewéér hier niet dat dat zo ís, maar alleen maar dat ik dat meen te weten. Nog logischer zou zijn dat het zou gelden voor een houder van een motorrijbewijs.

Antwoorden (2)

Helaas dit klopt niet. Minimaal rijbewijs A1 is nodig voor 125 cc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was nochtans een rij instructeur die dat zei tegen mij. Vandaar dat ik het zeker wil weten.
Reddie
10 jaar geleden
@shorttrack16 , dan zou ik maar snel een ECHTE rijinstructeur nemen. Wie weet wat deze nog meer voor onzin uitkraamt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha. Ik moest een test afleggen bij de post. dat was met een rijinstructeur.
Voor tweewielige motorvoertuigen heb je een A rijbewijs nodig. Wat je met een B rijbewijs wél mag besturen en dicht bij een motorfiets komt is bijv. de Vespa Piaggio MP3, een driewielige motorfiets. Of de Quads natuurlijk. Alle motorvoertuigen op meer dat twee wielen dus.
http://www.myvespa.com/piaggio_mp3
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dacht ik ook maar dat is veranderd per 19 januari 2013. Heb je rijbewijs B gehaald na die datum dan mag het niet. Dan moet afhankelijk van het vermogen rijbewijs A1 of A hebben.
Reddie
10 jaar geleden
@linden015 , dat is altijd al zo geweest. Er verandert dus niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie met een B rijbewijs van voor 19 jan 2013 mag je rijden op ern piaggo mp3. Dus ern motorscooter met 2 voorwielen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Betekent dat nu dat het niet meer mag? of dat het wel mag als je voor 19 januari 2013 een bepaald aantal jaren je rijbewijs hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In toegevoegde link van de consumentenbond zie je dat het wel mag als je je B rijbewijs voor 2013 hebt gehaald. http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autos/eerste-indruk-piaggio-mp3-lt/piaggio-mp3-lt/