Heeft een motorpassagier speciale motorschoenen nodig?

Ik rijd altijd als passagier mee op de moto. Ik wil nog schoenen aanschaffen die mijn voeten (en enkels) voldoende moeten beschermen bij een eventuele valpartij. Zijn schoenen speciaal ontworpen voor het motorijden en het schakelen ook aangeraden voor een passagier (ik zal zelf nooit motorijden) of zijn stevige schoenen van bv. het merk Timberland voldoende?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

stevige hoge schoenen volstaan in principe ook. bij motorschoenen is het enkel gewricht gefixeerd, zodat de enkel niet om kan klappen bij een val. biedt dus goede bescherming. echter een goede stevige schoen komt ook een heel eind qua bescherming.
10 jaar geleden
Aansluitend bij bovenstaand nog een paar tips: een leren schoen is beter dan een kunststof schoen, leer is slijtvaster en kunststof kan verbranden bij een schuiver.
Let op dat je geen wapperende veters hebt, deze kunnen ergens tussen komen of blijven haken als je af wil stappen.
Een waterdichte schoen is prettig als jullie ook met slecht weer rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Motorlaarsen die speciaal gemaakt zijn lopen niet prettig.
Dus een goede stevige schoen met enkelbescherming is op zich ook goed.
Maar een beetje Timberland kan duurder zijn dan een motorlaars!
Bij veel Motorongevallen zie je dat de enkel zwikt of zelfs gewoon stukken vlees weg zijn.
En doe ook motorbroek en jas aan. Deze bieden bescherming op die plaatsen die het gevaarlijkst zijn bij een val.
En natuurlijk naast een helm. Goede handschoenen.

Bron: zelf van mijn motor gereden door een auto. Dankzij juiste kleding loop ik nog en mis ik geen lichaamsdelen. Wel gewond, maar herstelbaar. Ik zal NOOIT zonder goede kleding rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In belgie is het verplicht van schoenen te dragen welke je enkels beschermen
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode
artikel 36