zou een motorfiets met voorwielaandrijving niet veiliger zijn?

je zou toch minder kans hebben dat bij het accelereren het voorwiel omhoog gaat?

Toegevoegd na 1 uur:
je zou de sturing met een servomotor op het achterwiel kunnen doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Maar als je dan remt ga je meteen onderuit omdat het voorwiel instabiel wordt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overbrenging van de motor naar het wiel wordt dan een heel stuk lastiger, omdat het voorwiel kan draaien. Om de vaak vele pk's aan te kunnen moet het ook heel sterk zijn en dat komt de gewichtsverdeling en dus rijplezier ook niet ten goede.
12 jaar geleden
Als je even veel vermogen op het voorwiel zet bij het accelereren als waarbij normaal het voorwiel van de grond raakt heb je grote kans dat het voorwiel in spin gaat. Misschien is het inderdaad veiliger als dergelijke piloten direct bij het wegrijden al op hun gezicht gaan, maar populair zal voorwiel aandrijving om die reden wel niet worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Veiligheid zit vooral tussen de oren; als je je hersens niet gebruikt is zelfs een omafiets nog onveilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een voorwielaandrijving bij een motor is niet veiliger, eerder gevaarlijker.

De gehele gewichtsverdeling komt dan in gedrang en komt de balans van het voertuig in gevaar.

Het rijden op het achterwiel is wat de bestuurder zelf veroorzaakt door de gewichtsverdeling te veranderen zodat het voorwiel los kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel als je dan ook nog het achterwiel blijft aandrijven.
Het voorwiel slipt dan minder makkelijk weg.
De dure motor in de link heeft dat.

Er is in de dertiger jaren geëxperimenteerd met een voorwielaangedreven motor. Op het plaatje een Killinger und Freund uit 1938 met een driecylinder tweetakt motor die in het voorwiel zat. Het is geen sukses geworden...
12 jaar geleden
Ha, die Brankos;

Misschien niet echt een motorfiets, maar je kent vast de Solex nog wel: ouderwetse brommertjes met een motortje dat het voorwiel via rollen rechtstreeks aandreef. Ondanks de pruttelsnelheden waren dat nou niet bepaald toonbeelden van veiligheid, laat staan wanneer je een serieuze motor op het voorwiel gaat monteren. Niet langer over nadenken; als het nut had was er vast al eens op grotere schaal mee geëxperimenteerd.