Welke regels gelden er voor motorrijders in de file?

Bij welke snelheid (van de auto's) mogen ze midden tussen twee rijbanen inhalen? Welk snelheidsverschil is toegestaan? Mogen ze zomaar weer ergens tussen invoegen (links of rechts)? Welke lichten moeten knipperen? (ik heb alle varianten gezien) En waar liggen deze regels vast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

inmiddels is het "gedogen "verleden tijd.
de afspraak is: Rijd rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties. Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij het inhalen moet u er wel rekening mee houden dat u geen gebruik maakt van:

* vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.

* redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.

* doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.

* verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.

* puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).

er word aangeraden de meest linkerbanen te gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het zijn niet echt regels, maar afspraken die zowel autobestuurders als motorrijders moeten nakomen. bij een langzaam rijdende file (onder 50km/h) mogen motorrijders tussen de 2 meest linkse rijstroken rijden met een snelheidsverschil van niet meer dan 10km/h. echter zal niemand je aan de kant zetten als dat 15km/h is...

zodra de file begint op te lossen moet je weer gaan ritsen, dat mag zowel links als rechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn wel degelijk regels hoor. Je kan er gewoon een bekeuring voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is toch een gedoogbeleid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn rijinstructeur heeft mij in ieder geval deze regels uitgelegd, dus lijkt me dat je je er wel aan moet houden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Ivar, waar is jouw antwoord gebleven? Die site was ook handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me ook af in hoeverre het "moet"... Want volgens mij ben je als motorrijder volwaardig bestuurder en is het inhalen over de stippellijn officieel gewoon verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja... De moderatoren vonden dat het te veel werk was om op de link te klikken voor jou "De vraagsteller", dus hebben ze hem verwijderd. Ik heb er overigens wel bezwaar tegen gemaakt. Maar als je de link wil: http://www.bierbom.nl/inhalen_bij_file_op_de_motor.htm
Als het echt file is waarbij de auto's 20 tot 30 Km rijden dan kan ik ertussendoor. Er is geen afspraak over verlichting en voor de veiligheid willen motorrijders lichtsignalen aan zetten om op te vallen. Ik houd toch rekening ermee dat automobilisten van rijbaan willen veranderen en dat niet elke automobilist gecharmeerd is dat een motor wel vooruit kan. Ook zijn er juist automobilisten die in de file spiegelen en duidelijk aan de kant gaan als ze me zien. Zij krijgen van mij een duim. Het file rijden voor motorrijders is geen kwestie meer van gedogen maar mag in Nederland gewoon. Op het moment dat er drie of meer rijbanen met files zijn, dan wordt gesteld dat ik tussen de twee meest linkse rijen door rij. Op het moment dat het verkeer weer naar de 50 Km per uur oploopt, voeg ik me in. Dat besluit ik. Er zijn andere piloten die bij hogere snelheden tussen de auto's doorrijden. Niet mijn ding en asociaal voor andere automobilisten die zich 't schompus schrikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spelregels motorrijder
Ook motorrijders moeten zich aan een
aantal spelregels houden als ze een file auto’s
inhalen. In het algemeen moet er rekening mee
worden gehouden dat motorrijders relatief slecht
zichtbaar zijn voor automobilisten en dat automobilisten
de snelheid van de motor slecht inschatten.
1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat
het snelheidsverschil tussen de motor en de auto
die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u.
Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert.
Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste
bron van irritatie bij automobilisten en zorgen
voor gevaarlijke schrikreacties.