Bestaat er een fiets met 'automatische' versnellingen?

Heeft iemand al een fiets ontworpen die als je langzaam fietst, in z'n 1 staat, en als je wat sneller fietst naar z'n 2 gaat, enzovoort?

Dat zou toch veel handiger zijn dan telkens zelf moeten schakelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schakel jij op je fiets dan zoals in een auto? Ik rij niet langzaam in de eerste versnelling en snel in de derde, ik schakel als het terrein daar aanleiding toe geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt toch veel makkelijker ''optrekken'' op een fiets als hij in z'n één staat, en je fietst toch veel harder als hij in z'n zes staat?
Je kunt niet makkelijk ''optrekken'' in z'n zes, of snel gaan in z'n één ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon, zoals vrijwel alle Nederlanders, in vlak gebied. Ik heb dus ook meestal dezelfde versnelling. Daar kan ik prima in 'optrekken' (in de eerste versnelling opstappen lijkt me voornamelijk heel irritant, je kunt dan geen kracht zetten) en prima hard mee gaan. Het moet een flinke helling zijn voordat ik aanleiding zie om te schakelen. Sterker nog, tot voor kort had ik een fiets met maar één versnelling: gewoon trappen! Ik vind het eigenlijk vooral grappig, dat Nederlanders tegenwoordig door de polders peddelen met een batterij versnellingen op hun fiets die meer geschikt is voor in de Ardennen. En blijkbaar denken we met zijn allen dat we die versnellingen nog nodig hebben ook, er is amper nog een fiets (tenminste, als je handremmen wilt) te krijgen zonder minstens die zes versnellingen. Maar terugschakelen om op vlak terrein 'op te trekken', dat is nog steeds nieuw voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ze bestaan wel...denk dat je als je er effe op googled dat je ze vanzelf wel tegen komt

Het beste antwoord

Ja, die bestaat/bestond wel, mijn tante had er een, er zit ook automatische vering in.