heb je voor alles met een motor een rijbewijs/certificaat nodig?

mag je ook bijv. op een fiets met hulpmotor zonder rijbewijs/certificaat rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
4.4K
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Certificaat bestaat niet meer. Is opgevolgd door rijbewijs AM.

Het beste antwoord

op een fiets met trapondersteuning en een scootmobiel heb je geen rijbewijs/certificaat nodig

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarvoor is het brommercertificaat precies nodig?

Het bromfietscertificaat is verplicht bij het rijden op een bromfiets (geel plaatje) of snorfiets (oranje plaatje). Ook de spartamet en fiets met hulpmotor valt onder de snorfietsen. Het certificaat is ook nodig om met de vierwielige brommobiel te mogen rijden.

Het bromfietscertificaat geldt niet voor een motorscooter. Die valt onder de categorie motorfiets en daarvoor heb je het rijbewijs A nodig.

Als je zonder certificaat op een bommer rijdt dan ben je strafbaar en kun je een stevige geldboete krijgen. Bovendien moet je zelf opdraaien voor eventuele schade, want de verzekering dekt die waarschijnlijk niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
met scootmobiel, bedoel ik dus die karretjes waar invalide of hele oude mensen op rijden.

Toegevoegd na 20 minuten:
als dat zo'n fiets met trapondersteuning is niet. als dat is als hulpmotor dus wel:

Wat is een elektrische fiets (elobike) en wat zijn de verkeersregels?

Er zijn elektrische fietsen met een hulpmotor die alleen aanslaat als u zelf meetrapt en elektrische fietsen met een hulpmotor die zich kunnen voortbewegen zonder dat u meetrapt. Er gelden verschillende verkeersregels.

Elektrische fiets met trapondersteuning
Elektrische fiets met hulpmotor
Verzekering en kentekenplicht elektrische fiets
Rijbewijs elektrische fiets
Elektrische fiets met trapondersteuning
Een elektrische fiets met trapondersteuning. waarbij u moet blijven meetrappen voor de aandrijving, is volgens de Wegenverkeerswet 1994 een normale fiets. U moet zich dus houden aan de verkeersregels die gelden voor het rijden met een fiets. De verkeersregels zijn opgenomen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Elektrische fiets met hulpmotor
Een elektrische fiets met een hulpmotor, waarbij u niet altijd hoeft mee te trappen, geldt voor de wet als bromfiets. U moet zich dus houden aan de verkeersregels die gelden voor het rijden met een bromfiets.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het antwoord, heb je voor een electrische fiets iets nodig? Gr, Nick
sterredag
13 jaar geleden
kortom, electrisch of niet electrisch is niet het punt, hulpmotor of trapondersteuning dat maakt het verschil

Andere antwoorden (1)

Ha, die Nickkiej;

Voor een Segway is ook geen rijbewijs of certificaat nodig. Wel een verzekering.