Kan je over de kop slaan,wanneer je per fiets een zeer steile helling afrijdt en plots voor -en achterrem inknijpt?

Het wegdek is asfalt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
2.5K

Het beste antwoord

Als je ze allebei tegelijk indrukt is deze kans zeer klein. Uit ervaring kan ik wel vermelden dat alleen je voorrem indrukt, dat je dan best hard over je fiets heen vliegt (wist ik veel welke dat van de twee voor of achter was :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk dat als gevolg van de voorwaartse kracht dit zeker gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je alleen de voorrem gebruikt kan dit gebeuren. Beter is om de achterrem het meeste werk te laten doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan zeker, tenzij je, je lichaam net op tijd naar achter doet. Maar als je naar voren blijft hangen op een heuvel en je remt hard, dan ga je over de kop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is mij zelf overkomen toen ik 12 was, en racete tegen 2 meiden op pony's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het toch al meegemaakt .
Een klein weggetje in de Ardennen dat naar een vallei van een beekje leidde , werd steeds steiler en steiler hoe dichter ik bij het beekje kwam. Reed ik boven misschien 20 km per uur , was het halfweg misschien al 70 km of zo. Ik moest remmen want het werd nog steiler , de asfalt was weg en het werden kiezels. Bij het remmen....pardoes over kop en met klieken en klakken tegen een boom opzij van de weg

Ja,dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, is mij vroeger een paar keer overkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je snelheid hoog genoeg is en je hard genoeg de voorrem gebruikt is het zeker mogelijk. Doordat de voorwaartse kracht op het voorwiel gestopt wordt maar toch door wil draait het frame de lucht in omdat het wiel wil blijven rijden maar nu vast zit aan het frame. Als de snelheid niet hoog genoeg is om het gewicht omhoog te krijgen met die kracht, dan gebeurt het niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
wanneer het gewicht te hoog is achter of wanneer het asfalt nat is slipt je wiel door en kun je ook heel lelijk ten tal komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat het zeker kan. Vooral als je de voorrem net wat steviger inknijpt dan de achterrem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allebij tegelijk in knijpt niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker kan dat. Je kan beter jezelf aanleren om al eerst de achterrem te gebruiken.
Pas wel op met hard achter te remmen, daardoor kan je achterwiel wegslippen en ga je naar de zijkant met de achterkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
drie weken geleden vroeg iemand op goeie vraag er bestaan geen slechte vragen alleen domme antwoorden. en bij deze is die vraag al opgelost er bestaan wel domme vragen. dat blijkt bij deze. veel succes en knijp je voor en achterrem maar in bij een zeer steile helling