Welke fiets is geschikt voor mij?

Ik ben toe aan een nieuwe fiets. Ik heb nu een ouderwetse omafiets, maar die heeft twee euvels: hij trapt behoorlijk zwaar, en de draaicirkel is te groot voor gebruik in de stad.

Welke fiets zou een goede opvolger zijn? Ik wil graag een nieuwe (niet tweedehands), en nog steeds met niet teveel snufjes die eraf gesloopt kunnen worden. Liever dan ook een terugtraprem dan handremmen.

Ik wil er maximaal 800 euro aan besteden.

Wie oh wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K

Het beste antwoord

Ik heb nu sinds een paar weken een gloednieuwe Gazelle, en die bevalt uitstekend.

Hiervoor had ik tijdelijk een krot; daarvoor echter heb ik vele, vele jaren op een Batavus gereden. Ook die beviel uitstekend, een oersterke en betrouwbare fiets.

Tot zover mijn persoonlijke ervaringen. Gezien jouw wensen hoef je niet voor het ene of het andere merk te gaan. Ik denk dat je beter bij één of meer goede fietsenmakers kunt langslopen en daar je wensen voorleggen.

De eerste fietsenmaker kan je eventueel nog iets op de mouw spelden, maar na de derde weet je waar je op moet letten, wat wel en niet belangrijk is, en kun je zonodig door de verhalen heenprikken.

Maak dan één of meer proefritten om de fietsen die in aanmerking komen daadwerkelijk te proberen.

Daarna kun je vol vertrouwen de fiets kopen die het beste bij jou past, ongeacht of dat nu een Gazelle, een Batavus, of een Onbekend Merk is.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zweer bij een Gazelle. Sterk, licht lopend, makkelijk hanteerbaar in druk verkeer. De mijne is inmiddels 21 jaar oud en rijdt nog als een zonnetje.
Ik heb geen auto, dus heeft deze fiets al minstens 60.000 km erop zitten. Dat betaald zich altijd terug: een goed merk en niet voor het goedkope gaan.
Volgende keer (als die nog komt) weer een Gazelle.
13 jaar geleden
Wendbaarheid wordt o.a. bepaald door de balhoofdshoek, de voorvork moet niet te veel onderuitgezakt aan de fiets hangen.
Een aardige stadsfiets lijkt me de Paris pure/ plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Jaaah... de Paris Pure, prachtig model. Voor de volgende 60.000 km. ;-)))
Ikzelf zweer al jaren bij een Johnny Loco, zie link.
Zonder versnelling trapt hij redelijk zwaar, maar ze zijn ook te koop mét. En dan nog steeds met terugtraprem.
Ze zijn goed geprijsd en oersterk. Dat laatste is niet onbelangrijk voor een stadfiets.
Ik race er heel gemakkelijk op door een drukke stad.

Maak eens een proefritje, absoluut een aanrader!

Ook andere cruisers zijn leuk, maar uit ervaring kan ik zeggen dat deze niet zo degelijk zijn als de Loco's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Leuke fiets, maar niet meer op mijn leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent zo oud als je je voelt. De moeder van een vriendin rijdt er ook op en zij is in de 60.
Zoveel merken zoveel keuzes, zelf tevreden met Batavus welke ik gevonden heb met gebruik van hun fietskiezer. Zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij zou het echt zelf moeten weten want ik kan zeggen gazelle is goed maar batavus doet het beter ik zou het vragen aan een fiets-specialist ofzoiets want ik kan niet voor jou beslissen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lijkwagenfiets ;) aangezien je over mijn tenen valt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Batavus Old Amsterdam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb sinds kort een Gazelle NL, een degelijk frame met terugtraprem en 3 versnellingen. Fietst heerlijk, en wat er niet op zit kan ook niet kapot! Zeker onder de €500 te vinden.