Waarom zitten mannen nooit in Amazone-zit (dameszit) achterop de fiets?

Dit doen vrouwen wel maar (bijna) nooit mannen.

2 jaar geleden
in: Fietsen
2.8K
Antoni
2 jaar geleden
Interessant in dit kader: De Belgische wegcode verbiedt de amazone-zit, in artikel 44.5.
TurfGraver
2 jaar geleden
Denk omdat weinig mannen daar behoefte dan wel noodzaak (rok) voor hebben.
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Ik kan meerdere mogelijke redenen bedenken:
1. De naam zegt al, dat deze zit voor vrouwen is (Amazone komt uit de Griekse mythologie = behoort tot het legendarische volk van paardrijdende krijgshaftige vrouwen);
2. Deze zit en het daarbij horende paardenzadel zijn ooit bedacht voor vrouwelijke ruiters (te paard), omdat zij met hun rok niet met gespreide benen op een paard konden zitten;
3. Veel vrouwen maken er ook geen gebruik van, omdat ze het veel stabieler/veiliger/prettiger vinden als ze met één been aan iedere kant achterop de fiets zitten.
4. Dat mannen er geen gebruik van maken heeft mogelijk te maken met het "niet mannelijke" van deze houding, want een "stoere man" wil niet als een vrouw op een fiets zitten. Want waarom zijn er nog steeds herenfietsen met zo'n stang, terwijl voor de stevigheid van het frame die stang helemaal geen meerwaarde meer heeft.
Maar iedere man kan zijn eigen, en voor hemzelf zwaarwegende, reden hebben.
SentWierda
2 jaar geleden
@AnnBoo146. De vraag die eigenlijk aan de orde is, is: waarom gingen vrouwen in amazonezit op een paard zitten? (Dat het een ongemakkelijke zit is, is een eufemisme.) Was het vanwege hun kleding of vanwege hun anatomie?
Vanwege hun kleding lijkt vergezocht want de oorspronkelijke amazones droegen lange broeken. En later chitons (onderkleden). Waren ze echt zo preuts?
Vanwege hun anatomie blijft dan over als verklaring.
Inekez1
2 jaar geleden
Ik denk ook dat anatomie en (onbewuste) fysieke voorkeur een rol speelt. Kijk maar eens hoe mensen over het algemeen op een gewone stoel zitten, of op een bankje in trein of bus. Mannen vaak met de benen uit elkaar, terwijl vrouwen over het algemeen liever met gesloten benen zitten. Dat geldt ook voor vrouwen die nooit een rok dragen en niet zijn opgevoed met het idee dat breeduit zitten niet netjes is. Niet alleen achterop de fiets is er een verschil, ook op het zadel zitten mannen en vrouwen vaak verschillend. Veel mannen fietsen met 0-benen, met de knieën naar buiten. Veel vrouwen eerder met x-benen, dus met de knieën naar binnen. Vraag ze maar eens het andersom te doen, dan zal vrijwel iedereen aangeven dat dat echt niet prettig zit.
Amadea
2 jaar geleden
Lees maar bij https://www.startpagina.nl/v/vervoer/fietsen/vraag/192315/bepaalde-reden-meisjes-liever-amazone/
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Ik deel je observatie niet. Over het algemeen zie ik minder mannen achterop een fiets zitten dan vrouwen. Maar als mannen achterop zitten, zie ik ze minstens net zo vaak in amazone zitten als met één been aan elke kant. Voordeel van niet in amazone zitten is dat je inderdaad stabieler zit, nadeel is dat achterop een fiets springen makkelijker is in amazonezit, én dat je minder snel met je benen over de grond "sleept". Met twee benen aan één kant heb je iets meer ruimte tussen je voeten en de grond. Ik (vrouw, nogal lang) kan niet met één been aan elke kant zitten, omdat mijn benen daar te lang voor zijn.....

Antwoorden (2)

Mannen zitten (vrijwel) nooit in amazonezit achter op de fiets omdat ze anatomisch geen problemen hebben met achterop zitten met benen aan weerszijden. Vrouwen hebben daar anatomisch wel -in meer of mindere mate- problemen mee en kiezen voor de amazonezit.
Met de benen aan weerszijden zit je stabieler, met minder kans achterover te vallen dan wanneer je in amazonezit zou zitten. Vooral bij scherpe en onverwachte bochten is een amazonezit aanzienlijk riskanter dan de normale zit.
Dat vrouwen in amazonezit achter op de fiets zitten heeft als reden dat dat anatomisch beter bij hen past dat met de benen aan weerszijden.
Om dezelfde reden is er verschil tussen mannen en vrouwen op het zadel., Mannen zitten op een standaardzadel, het mannenzadel; vrouwen op een aangepast zadel, het vrouwenzadel.
De amazonezit komt uit het paardrijden. De mannen traditioneel met de benen aan weerszijden, de vrouwen in amazonezit met de benen aan een kant. Vaak is de suggestie dat de amazonezit ontstaan is vanwege opkruipende jurken/rokken wanneer wordt gereden met de benen aan weerszijden. Dat kan geen verklaring zijn omdat de oorspronkelijke amazones op paarden (4de eeuw v.Chr.) nauwsluitende broeken aan hadden. Als er bij de amazonezit van vrouwen geen preutsheidreden is, dan blijft de anatomische reden over. .
Met dank aan: Inekez1
2 jaar geleden
De amazonezit voor vrouwen was bedoelt omdat kwezelige kerkdienaars beweerden dat vrouwen bij de stabielere spreidzit de clitoris onzedig werd gestimuleerd. Het was derhalve onfatsoenlijk voor vrouwen om in spreidzit te paardrijden!
een jaar geleden