Hoe heet de cirkel om de trapper van je fiets?

Ik heb laatst heel goedkoop een fiets gekocht. Er mist alleen een cirkelvormige plaat voor het tandwiel bij de trapper (Foto meegestuurd). De kettingkast zelf is van aluminium en hoort bij de fiets dus ik ben aan het kijken of ik alleen een vervangengende cirkel kan vinden. Ik heb alleen geen idee hoe deze cirkel heet.
Alvast bedankt voor de hulp.

Ps: als iemand weet waar ik zo een cirkel kan kopen zou ik daar ook erg blij mee zijn.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Fietsen
4.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Monty, zit hier iets van je gading bij.
https://www.internet-bikes.com/kettingkasten/kettingschermen/
Hoe de losse ring heet is niet zo belangrijk. Het wordt een nieuw kettingschermpje. Voor nog geen € 10,--, misschien iets meer als je het laat monteren bij de fietsenmaker om de hoek.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
te koop: Fiets met slinger in achterwiel inclusief de ronde (cirkelvormige) plaat
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-herenfietsen/m1431830821-batavus-cambridge.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Antwoorden (3)

Een kettingkast of alleen een cirkel (zonder kast) heet een kettingbeschermer.

U kunt het beste de hele kettingkast vervangen. De kans op het vinden van het ontbrekende onderdeel lijkt mij ontzettend klein. Dit betreft geen standaard maat.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ Paulos, ik geef jou een + om de min te compenseren. De enige oplossing is inderdaad een nieuwe kettingkast.
Een kettingkast of kettingbeschermer is precies hetzelfde.
Oudere fietsen hebben een dichte stevige kettingkast. Het materiaal is vaak metaal.
Het nadeel is, dat als deze kapot is, je een nieuwe moet kopen.
Bij jou mist het deel dat het tandwiel beschermt. Dat onderdeel krijg je niet los.
Als ik jou was, zou ik een universele kettingkast kopen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is een vulschijf voor het crankgat. Daarvoor kan ik slechts één los onderdeel vinden, een zwarte Hesling vulschijf Excelle. Voor een paar euro bij álle fietsonderdelenwinkels te koop. Volgens https://www.fietsenmakendoejezelf.nl/fiets-reparaties/kettingkasten/ kunnen Batavus fietsen die vóór het jaar 2000 gemaakt zijn vaak gemakkelijk voorzien worden van een Hesling Excelle of universele kast. Fietsen die vanaf 2000 gemaakt zijn kun je voorzien van een Saber kettingkast.
Toegevoegd op 15 juli 2019 15:47: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea, je kunt geen vulschijven kopen voor crankgaten.
Hesling exelle is een aanbieder voor universele kettingkasten, die op veel (niet alle fietsen) passen. Zij hebben voor hun kettingkast een vulschijf.
Is de kettingkast kapot, moet je een nieuwe kopen. Dan kun je kiezen voor een Hesling exelle, omdat deze op veel merken past en goedkoop is. Dan kun je ook eventueel een losse vulschijf kopen.
Kortom, de vraagsteller kan niet zoeken op losse vulschijven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@Simonsdochter
De vraag is: hoe heet zo'n ding. Die vraag beantwoord @Amadea met: "Een vulschijf".
Jij bevestigt in je reaktie alleen maar dat dat klopt. Natuurlijk is er een onderliggende vraag, maar strikt genomen is de vraag correct beantwoordt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@oze, de vraagsteller wil weten hoe dat onderdeel heet om te vervangen. Dat onderdeel bestaat niet los voor een oude metalen kettingkast. Er moet een nieuwe kettingkast op. In dit geval heet het: een kettingkast met een gat of uitsparing.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kettingkast
Degene wil zoeken op Google. Dan heb je niks aan het antwoord van Amadea.
Het antwoord van Amadea heeft alleen betrekking op een universeel systeem, die dat bedacht hebben voor hun systeem.
De link van Amadea staat ook bij mijn antwoord. Je kunt het als goedkope optie gebruiken om een nieuwe kettingkast te kopen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vulschijf is bedacht door 1 merk. Het universele Hesling exelle.
Je zult vulschijf voor kettingkast nooit vinden. Jawel, Hesling ;-)
Dat ding past geeneens op de fiets van de foto.
Maar ik vind het verder prima zo.
Heb geen zin om hierover te discussiëren.