Hoe hoog moet ik het stuur van mijn fiets zetten?

Het gaat om een gewone stadsfiets. Ik gebruik de fiets vooral voor dagelijkse korte ritjes (1 tot 3 km), soms voor iets langere ritten (tot 10 km), zelden nog langer.

Staat het stuur wat laag, dan voel ik tijdens het fietsen continu een druk op de polsen die ik onaangenaam vind - maar dat kan een kwestie van gewenning zijn.

Staat het stuur wat hoog, dan zit ik wel erg statig rechtop.

Wat is de juiste hoogte?

13 jaar geleden
in: Fietsen
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het eerst van je leven een fiets Cryo?
Cryofiel
13 jaar geleden
;-) Nee, voor het eerst van mijn leven een geheel nieuwe fiets terwijl ik niet meer in de groei ben, en ik wel een leeftijd begin te bereiken waarop ik op mijn lichamelijk welzijn moet letten. Als kind kon ik mij vanuit stand op mijn knieën laten vallen als ik op de grond wilde spelen; nu haal ik dat niet meer in mijn hoofd. Met de fiets is het vergelijjkbaar, ik wil mijzelf (mijn lichaam) ook op termijn een plezier doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
E bike? En de fietsenmaker(vakman) af laten stellen.

Antwoorden (4)

begin eerst eens met het zadel .
als je op het zadel gaat zitten en je strekt 1 been verticaal dan mag hij ,als hij op het pedaal staat geen knik in de knie hebben.
dan het stuur op de hoogte zetten zodat de rug recht is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus jij hebt ook van die lange benen hahahaa.
ik ben zelf 193cm dus ik ken het probleem.
er zijn voor ons lange mensen ook speciale zadelpennen te krijgen maat xxl.
Goed dat je aangeeft dat het om een gewone stadsfiets gaat. Hiermee hoeft dus geen snelheid opgebouwd te worden. Het zijn doorgaans ook kortere ritjes. Als ik op een fiets moest stappen en daarbij telkens voor kortere tijd druk op mijn polsen ervaarde dan zou ik het stuur omhoog zetten. Statig rechtop zitten is toch ook geen schande!?
Uiteindelijk zal druk op de polsen misschien wel kunnen wennen als je regelmatig gaat fietsen en er lichamelijk natuurlijk niets aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet je stuur zo hoog of zo laag waar JIJ je het beste bij voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan hoe land je rug is en hoe lang je benen zijn. Zet je stuur niet te laag, dit is slecht voor je rug. Zet hem ook niet te hoog, dan is hij moeilijk onder controle te houden. Ik zou dat voorframe schroefje even een beetje losdraaien, zodat je je stuur goed kan afstellen, niet te los draaien, als hij goed staat draai je hem weer lekker strak.