Wat kan ik vragen aan de verkoper bij het kopen van een tweedehandsfiets?

Ik heb met spoed een fiets nodig. Ik ben van plan om een tweedehandsfiets te kopen. Echter hoor vaak dat tweedehandsfietsen gestolen zijn.

Wat kan ik allemaal aan de eigenaar vragen om te weten of een fiets wel van de rechtmatige eiegenaar is

Ik denk hierbij aan
-aankoopbewijs
-mogelijke verzekersbewijs

iemand nog suggesties?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
1K

Antwoorden (3)

dat zou eventueel kunnen,maar niet iedere fiets heeft een verzekersbewijs. je zou kunnen vragen wat de fiets heeft doormaakt, zodat je ongeveer kunt inschatten hoe stevig de fiets is. dus als er vaak meer door bossen is gefietst of in die drukke rekken van een middelbare school heeft gestaan. ook kun je vragen wat er al allemaal vervangen is moeten worden, dan kun je zien of de fiets wel stabiel is. en wat de eventuele schade is van de fiets
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als de fiets niet van de rechtmatige eigenaar is, zal hij je dat zeker niet vertellen. Het is een gok, vraag of je een proefritje kunt fietsen.
Een fiets hoeft geen verzekeringspapieren zoals een auto of brommer, meestal worden ze alleen de eerste jaren maar verzekerd.
En tijdens dat proefritje kun je altijd kijken of je het framenummer kunt vinden, en dat invoeren op de site van gestolen fietsen (die bestaat ik weet alleen niet waar. Maar als de prijs/kwaliteit klopt zal dat niet nodig zijn.
Een supermooie, bijna zonder gebruikssporen fiets voor 50 euro, dan mogen de alarmbellen wel wat gaan rinkelen denk ik
9 jaar geleden
Wie heeft/bewaard er een aankoop bewijs of zelfs verzekering voor een fiets ?
ik heb dat nog nooit gehad in elk geval.
Tenzij je een vrij nieuw model wilt kopen dat nog niet zolang op de markt is

Bovendien als jij hem koopt zonder te weten dat hij ooit gestolen is geweest dan kan er eigenlijk niets gebeuren zolang je maar kan zeggen van wie je de fiets gekocht hebt
adres ed
De politie haalt niet de fiets bij je weg. ook al blijkt inderdaad dat hij gestolen is geweest tenzij je hem natuurlijk vrijwilig opgeeft maar dat hoeft niet
Jij hebt er tenslotte ook een normale 2dehands prijs voor betaald. Bewaard desnoods een screenshot van de advertentie en marktplaats bied je zelf de lokatie van de aangeboden waar
kan je de politie altijd door verwijzen. naar de "heler" en deze draait dan voor de kosten op.
Dan hoef je je verder geen zorgen te maken.

Tenzij je natuurlijk een fiets voor honderd euro koopt die vorig jaar nieuw 1300 euro kostte dan kan je bijna wel raden dat deze veel te goedkoop weg gaat.

Ook kan de wijk waar je hem koop een indicatie zijn
Het klinkt wat discriminerend maar een slaperige woonwijk waar voornamelijk ouderen of gezinnen wonen in de duurdere laagbouw huizen.
Daar loop je zeker minder risico mee dan een achterstand wijk met goedkope huur huizen.
althans ik kijk altijd naar de lokatie waar de fiets wordt aangeboden
en ik heb er behoorlijk wat moeten kopen, helaas
locatie locatie locatie dat zegt mijn boerenverstand.